بررسی ميزان رضايتمندی بيماران از کلينيک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عوامل مرتبط با آن در سال 1387

حاجی فتاحی, فرناز and رضایی, مسعود and ولایی, ناصر and خسروانی فرد, بهنام and حراجی, افشین and مهرشادیان, محسن (2011) بررسی ميزان رضايتمندی بيماران از کلينيک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عوامل مرتبط با آن در سال 1387. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی, 7 (3). pp. 23-29. ISSN 2008-4676

[img]
Preview
Text
Res Dent Sci-v7n3p23-fa.pdf

Download (262kB) | Preview
Official URL: http://www.jrds.ir/browse.php?a_id=4&sid=1&slc_lan...

Abstract

سابقه و هدف: رضايت بيمار از خدمات دريافتی يکی از مهمترين ارکان سامانه های ارتقای کيفيت کار مراکز آموزشی-درمانی ودر نتيجه افزايش جذب بيمار و بهبود روندآموزش عملی دانشجويان می باشد.تا کنون در اين دانشکده تحقيقی به منظور بررسی رضايتمندی بيماران انجام نشده لذااين تحقيق با هدف تعيين ميزان رضايتمندی از خدمات دندانپزشکی و عوامل مرتبط در بيماران مراجعه کننده به کلينيک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 87 طراحی شد. مواد وروش‌ها: مطالعه به روش توصيفی-مقطعی انجام گرفت. 1500 بيمار از کلينيک‌های درمانی دانشکده به نسبت سهم هرکلينيک و با روش نمونه گيری مراجعه ی مستمرانتخاب شدند وبا مصاحبه حضوری ميزان رضايت آنان نسبت به خدمات دريافتی بررسی و ثبت شد.رضايت با 13 شاخص از جمله دوری راه، زمان انتظار،طول مدت درمان و....در يک طيف 3 گزينه ای راضی،نسبتاً راضی و ناراضی و بر مبنای رتبه ی 2و1و0 سنجيده شد و در جمع رتبه ی کمتر از 3/1 برابر ناراضی، 3/1 تا 3/2 نسبتاً راضی و بيشتر از 3/2 به عنوان راضی تلقی گرديد و نقش عوامل مرتبط با عدم رضايت با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت. يافته‌ها: در مجموع 71 درصد مراجعين رضايت کامل،5/27 درصد رضايت نسبی و 5/1درصد عدم رضايت ابراز کردند وشيوع عدم رضايت در جامعه بين 7/26 و3/31 درصد برآورد شد.بيشترين عدم رضايت مربوط به بخش پروتز متحرک به ميزان 7/64 درصد وکمترين آن در بخش جراحی به ميزان 5/13 درصد گزارش شد(05/0 p < ). بيشترين عامل نارضايتی دوری راه و فضای اتاق انتظار بوددر حالی که کمترين عدم رضايت نسبت به رفتار دانشجو، رعايت بهداشت و رفتار استاد بود. نتيجه‌گيری: ميزان رضايتمندی بيماران کلينيک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی تهران در حدقابل قبول می باشد اما با توجه به وجود نارضايتی در بيماران، اقدامات لازم برای کاهش اين مشکل توصيه می شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رضايتمندي بيمار، عوامل مرتبط، كلينيك دندانپزشكي،
Subjects: WU Dentistry. Oral surgery
Divisions: Faculty of Dentistry
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 28 Sep 2014 11:40
Last Modified: 01 Aug 2017 09:31
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1069

Actions (login required)

View Item View Item