اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز در پسران

استکی آزاد, نسیم and امیری, شعله (2012) اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 18 (3). pp. 175-183. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v18n3p175-fa.pdf

Download (187kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1884&sid=1...

Abstract

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز بر ميزان رفتارهای زورگويی پسران دبستانی انجام شد. روش: پژوهش تجربی حاضر با طرح پيش‌آزمون- پس‌آزمون و پي­گيری شش­ماهه با دو گروه آزمايش و کنترل اجرا شد. به روش نمونه­گيری تصادفی چندمرحله­ای ابتدا از نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، يک ناحيه آموزشی و سپس از اين ناحيه، چهار دبستان پسرانه به­صورت تصادفی انتخاب شد. با اجرای جامعه­سنجی روی تمامی دانش­آموزان پايه‌های دوم و چهارم اين دبستان­ها، 40 پسر زورگو از ميان دانش­آموزانی که بيشترين انتخاب را به­عنوان زورگو داشتند، به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار داده شدند. برنامه‌ آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز برای گروه آزمايش در 10 جلسه 60دقيقه‌ای به­صورت دوبار در هفته، ارايه شد. برای گردآوری داده­ها از جامعه‌سنجی (So) و پرسش­نامه روابط همسالان (PRQ) استفاده شد. يافته­ها به روش تحليل کوواريانس چندمتغيری (مانکووا) تحليل شدند. يافته‌ها: يافته­ها نشان داد برنامه آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز باعث کاهش رفتارهای زورگويی و قربانی در گروه آزمايش در مراحل پس‌آزمون و پي­گيری شد (0001/0p<). هم‌چنين ميزان رفتارهای پسنديده اجتماعی در گروه آزمايش در مراحل پس‌آزمون و پي­گيری افزايش يافت (0001/0p<). نتيجه‌گيری: کاربرد برنامه‌ آموزشی کاهش زورگويی مبتنی بر روش الويز مي­تواند مشکلات مربوط به رفتارهای زورگويی را در مدارس کم کند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: برنامه‌ آموزشی كاهش زورگويي مبتنی بر روش الویز، زورگويي، قرباني، رفتارهاي پسنديده اجتماعي،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 11 Oct 2014 06:28
Last Modified: 11 Oct 2014 06:28
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1213

Actions (login required)

View Item View Item