اضطراب فراشناختی و قضاوت يادگيری آنی و تأخيريافته: در جستجوی ساز وکارهای زيرساز اضطراب در نظريه ولز

اسداله پور, امین and فتی, لادن and غرایی, بنفشه (2011) اضطراب فراشناختی و قضاوت يادگيری آنی و تأخيريافته: در جستجوی ساز وکارهای زيرساز اضطراب در نظريه ولز. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 17 (1). pp. 412-419. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v16n4p412-fa.pdf

Download (205kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1206&sid=1...

Abstract

دف: هدف اساسی اين پژوهش، کشف سازوکار‌های زيرساز اضطراب در نظريه ولز می‌‌باشد. اين کار از راه بررسی رابطه انواع فراشناخت در نظريه نلسون و نارنس با اضطراب فراشناختی در نظريه ولز امکان‌‌پذير است. از اين رو، در گام نخست اين پژوهش، رابطه بين اضطراب فراشناختی و قضاوت يادگيری آنی و تأخيريافته که از انواع سازوکار‌های نظارتی فراشناختی است، بررسی می‌شود. روش: جامعه اين پژوهش، دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران مي­باشند که از بين آن‌‌ها 290 نفر دانشجو (146 مرد و 144 زن) به‌صورت داوطلب و در دسترس، با استفاده از آزمون قضاوت يادگيری و پرسش‌نامه افکار اضطرابی ارزيابی شدند. برای تحليل داده‌‌ها از همبستگی و رگرسيون گام به گام استفاده شد. يافته‌‌ها: نتايج نشان داد که قضاوت يادگيری آنی و تأخيريافته با نمره کلی اضطراب فراشناختی و تمامی زيرمقياس‌‌های آن، همبستگی مثبت معنادار از 15/0 تا 21/0 دارد. تحليل رگرسيون گام به گام نيز نشان داد که زيرمقياس نگرانی اجتماعی می‌‌تواند به ترتيب 4/4% و 9/3% از واريانس قضاوت يادگيری آنی و تأخيريافته را تبيين کند. با اين حال اين همبستگی‌‌ها ضعيف و درصد تبيين‌شده نيز بسيار کم است. نتيجه‌‌گيری: نتايج اين پژوهش نشان داد که قضاوت يادگيری، آن مکانيزم معيوبی که ولز در نظريه خود بدان اشاره می‌‌کند نيست و احتمالاً انواع ديگر فراشناخت در اين زمينه سهيم هستند

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب فراشناختي؛ فراشناخت؛ قضاوت يادگيري آني؛ قضاوت يادگيري تأخيريافته؛ ساز وكار‌‌هاي زيرساز،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 19 Oct 2014 14:45
Last Modified: 19 Oct 2014 14:45
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1372

Actions (login required)

View Item View Item