بررسي چگونگی انتقال دانش ضمنی در میان کارشناسان پرستاری بیمارستان هاي شهر بوشهر

بصيريان جهرمي, رضا and دهقاني, ليلا and گنجو, مهستي and باقرزاده, راضيه and زارعي, محسن and موسوي, سيده سميه (2010) بررسي چگونگی انتقال دانش ضمنی در میان کارشناسان پرستاری بیمارستان هاي شهر بوشهر. دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بوشهر. (Unpublished)

[img]
Preview
Text
بررسي چگونگی انتقال دانش ضمنی در میان کارشناسان پرستاری بیمارستان هاي شهر بوشهر.pdf

Download (109kB) | Preview
Official URL: http://www. bpums.ac.ir

Abstract

مديريت دانش شامل خلق دانش، كسب دانش، ذخيره سازي دانش، انتشار و انتقال و به اشتراك گذاري دانش و به كار گيري دانش است. سازمان ها بايد به خوبي بتوانند دانش مورد نياز خود را شناسايي كنند و در صورت لزوم آن را خلق كنند و يا اينكه از منابع دانش خارج از سازمان كسب نمايند. دانش خلق شده يا كسب شده بايد با نيازهاي سازمان تطبيق داده شود و به عبارت ديگر آماده شود و به صورت مناسب ذخيره شود تا در زمان و مكان و شرايط مورد نياز، مورد استفاده قرار گيرد. در اين بين، دانش نبايد مانند آب راكد در جايي محبوس شود؛ بلكه بايستي مانند چشمه اي جوشان در سازمان در مكان و زمان مناسب جريان داشته باشد. سازمان هايي كه به خوبي اين پنج فرآيند خلق، كسب، ذخيره سازي و به اشتراك گذاري و استفاده را مديريت كند، سازمان هاي دانشي يا دانش محور است. در چنين سازمان هايي، ارزش پرسنل به توانايي آنها در انجام فعاليت هاي دانشي است. در سازمان هاي مختلف از جمله بيمارستان ها، دانش بايستي در سازمان به راحتي تبادل شود. انتقال و به اشتراك گذاري دانش ممكن است از طرق مختلف صورت پذيرد. چالش اصلي مديريت دانش در حوزه پرستاری در بيمارستان ها نيز انتقال دانش ضمنی ایجاد شده در ذهن پرستاران به دیگران است. اگرچه بررسی فرایند انتقال دانش ضمنی در پرستاران با پیچدگی‌های روبرو است، اما تعیین بهترین روش‌های انتقال دانش ضمنی و عوامل انتقال آنها می‌تواند نقش موثری در افزایش دانش پرستاران و توسعه خدمات پرستاری داشته باشد. همچنین ایجاد یک روش مناسب برای انتقال دانش در سطح بیمارستان‌ها و بین آنها می‌تواند بستر مناسبی برای رشد دانش سازمانی و ایجاد مزیت‌های رقابتی به وجود آورد. شناخت اين عوامل، نقش مهمي در موفقيت استراتژي مديريت دانش سازمان ايفا مي‌كند. اما به طور كلي هر گونه تغيير در يك سازمان به سه عامل انسان، ساختار و تكنولوژي وابسته است. مديريت دانش نيز با در نظر گرفتن اين سه عامل سعي در تحول سازمان دارد. در این پژوهش نیز با استفاده از عوامل ذکر شده در تحقیقات پیشین ، فرایند انتقال دانش ضمنی در یک گروه (پرستاران بیمارستان) مورد بررسی قرار گرفته است . هدف اصلی آن بررسی چگونگی انتقال دانش ضمنی در گروه‌های پرستاری و عوامل موجود در انتقال این نوع دانش است. در این پژوهش سعی شده است ابتدا مهمترین شیوه‌های کسب دانش پرستاری در گروه پرستاری بیمارستان هاي شهر بوشهر در ایران مشخص گردد. سپس عوامل فردی، سازمانی و تکنولوژیکی انتقال دانش ضمنی در بین پرستاران بررسی گردد.

Item Type: Other
Subjects: Q Science > Q Science (General)
Depositing User: سیده سمیه موسوی نژاد
Date Deposited: 19 Oct 2014 17:32
Last Modified: 02 Jan 2015 13:26
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1396

Actions (login required)

View Item View Item