ويژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ری در سالمندان

جعفری, زهرا and اشتفان‌موريتس, فيليپ and زندی, طاهر and علی‌اکبری کامرانی, احمد and ملايری, سعيد (2010) ويژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ری در سالمندان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 16 (1). pp. 56-64. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v16n1p56-fa.pdf

Download (247kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=919&sid=1&...

Abstract

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ويژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ری (RAVLT) در جمعيت سالمندان بود. روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزايمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونه‌گيری طبقه‌ای- تصادفی برگزيده شده بودند، بر پايه آزمون معاينه مختصر وضعيت شناختی، آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ری و معيارهای تشخيصی DSM-IV ارزيابی شدند. يافته‌ها: در تعيين روايی همگرا، بين نتايج آزمون ری در چهار مرحله ميانگين، يادآوری بی‌درنگ، يادآوری تأخيری و بازشناسی، و امتياز زيرآزمون حافظه منطقی وکسلر، همبستگی مثبت معنی‌دار ديده شد (346/0=r ، 001/0p<). بررسی روايی تفکيکی با مقايسه امتيازات آزمون بين دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزايمر، تفاوت معنی‌دار يافته‌های آنها را در کليه مراحل آزمون نشان داد (001/0p<). با رسم منحنی راک، حساسيت بالای 89% و ويژگی بالای 81% در مراحل مختلف آزمون به‌دست آمد (001/0p<). به‌کمک فرمول يو دنس، نقطه برش 5/2 تا 5/6 برای بخش‌های گوناگون آزمون تعيين گرديد. نتيجه‌گيری: نسخه فارسی آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ری از روايی و پايايی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعيين‌شده، می‌تواند برای ارزيابی و اظهارنظر نسبت به وضعيت حافظه کوتاه‌مدت و عملکرد يادگيری در سالمندان، و شناسايی افراد مبتلا به دمانس آلزايمر به‌کار برده شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آزمون يادگيری شنوايی- کلامی ري؛ حافظه؛ يادگيري؛ سالمندي؛ آلزايمر؛ روان‌سنجي؛ ايران،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 25 Oct 2014 09:03
Last Modified: 25 Oct 2014 09:03
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1477

Actions (login required)

View Item View Item