رضايت‌مندی مراجعان به کلينيک مشاوره کودکان و نوجوانان و ارايه راهکارها: يک مطالعه کيفی

امین الرعایا, مهین and عطاری, عباس and عابدی, حیدرعلی (2009) رضايت‌مندی مراجعان به کلينيک مشاوره کودکان و نوجوانان و ارايه راهکارها: يک مطالعه کيفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (3). pp. 258-264. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n3p258-fa.pdf

Download (196kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=824&sid=1&...

Abstract

هدف: کشف مفاهيم محوری رضايت‌مندی، تعيين راهکارهای پيشنهادی، راهبردهای نهايی و ترسيم فرآيند ارتقای رضايت‌مندی مراجعان به کلينيک مشاوره کودکان و نوجوانان. روش: در اين پژوهش کيفی، از روش پژوهش سه‌وجهی در دو فاز استفاده شد: در فاز اول روش پژوهش پديدارشناختی و در فاز دوم روش بحث گروهی و روش دلفی. جامعه اين پژوهش را مراجعان (16 نفر) و کارکنان درمانی (هشت نفر) کلينيک مشاوره کودکان و نوجوانان شريعتی اصفهان تشکيل می‌دادند. يافته‌های پژوهش با روش کلايزی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: در مجموع 834 کد مفهومی استخراج و سپس اين مفاهيم در 130 ساختار مفهومی رضايت‌مندی طبقه‌بندی شدند. در سطح سوم طبقه‌بندی، اين موارد بر حسب ويژگی‌های مشترک در 30 گروه موضوعی جای گرفتند. راهکارهای پيشنهادی به‌دست‌آمده از بحث گروهی و راهبردهای تأمين رضايت‌مندی در 18 بند تنظيم شدند. نتيجه‌گيری: در مجموع 18 راهبرد تدوين شد که می‌توان به مواردی مانند تشکيل کميته جمع‌آوری اطلاعات، تدوين برنامه مستمر درمان‌های غيردارويی، گسترش مراکز مشاوره مشابه، برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت والدين، نظم‌بخشيدن به برنامه‌های روزانه، حضور بيشتر تيم درمان و لزوم رعايت حقوق بيماران اشاره کرد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رضايت‌مندي؛ مشاوره؛ کودکان و نوجوانان؛ پژوهش کيفی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 30 Oct 2014 21:20
Last Modified: 30 Oct 2014 21:20
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1560

Actions (login required)

View Item View Item