دشواری‌های تشخيص اختلال دوقطبی در کودکان: از چارچوب تشخيصی رسمی تا معيارهای تشخيصی آشفتگی‌ شديد در تنظيم خلق

شیرازی, الهام and شهریور, زهرا (2009) دشواری‌های تشخيص اختلال دوقطبی در کودکان: از چارچوب تشخيصی رسمی تا معيارهای تشخيصی آشفتگی‌ شديد در تنظيم خلق. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (2). pp. 128-146. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n2p128-fa.pdf

Download (340kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=696&sid=1&...

Abstract

هدف: شناسايی اختلال دوقطبی در کودکان دشواری‌های گوناگونی دارد. چارچوب‌های DSM-IV توانايی ارزيابی همه نمونه‌های بالينی را ندارد. در اين نوشتار برآيند يافته‌های کنونی را پيش رو گذاشته‌ايم. روش: در يک بررسی مروری، با جستجو در پايگاه‌های آگاهی‌رسانی و بررسی نوشته‌های در دسترس، داده‌ها گردآوری شدند. يافته‌ها: فرآيندهای رشدی می‌تواند نمای بالينی اختلال دوقطبی کودکان را دگرگون کند. هم‌پوشی با اختلال‌های ديگر و پديده‌های طبيعی دوران کودکی به دشواری‌های تشخيصی می‌افزايد. گمان می‌رود نمود بالينی اختلال دوقطبی در کودکان بيشتر غيرتيپيک باشد. درباره نشانه‌های پيش‌درآمدی، روند طولی و پيوستگی آن به بزرگسالی هنوز ناشناخته‌های زيادی وجود دارد. برخی پژوهشگران سه نمای بالينی را برای اختلال دوقطبی کودکان پيشنهاد کرده‌اند. بررسی روايی نمای بالينی گسترده يا «آشفتگی شديد در تنظيم خلق» با پژوهش‌های گسترده‌ای پی‌گيری می‌شود. نتيجه‌گيری: شناخت نماهای بالينی برای برنامه‌ريزی درمان و پيش‌بينی روند بيماری ارزشمند است. اگر گروه‌بندی‌های تشخيصی بر پايه گردآوری يافته‌ها از زمينه‌های گوناگون نشانه‌شناسی، روند بيماری، نشانه‌های زيست‌شناختی، انباشتگی خانوادگی و پاسخ درمانی باشد، روايی بيشتری در پی خواهد داشت.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اختلال دوقطبي؛ کودکان؛ نمای باليني؛ آشفتگی شديد در تنظيم خلق،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Nov 2014 11:20
Last Modified: 08 Nov 2014 11:20
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1612

Actions (login required)

View Item View Item