تحليل کتاب سنجی پژوهش در زمينه اختلال‌های خلقی در ايران

امین اسماعیلی, معصومه and سردارپور گودرزی, کاظم (2009) تحليل کتاب سنجی پژوهش در زمينه اختلال‌های خلقی در ايران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (2). pp. 159-167. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n2p159-fa.pdf

Download (253kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=698&sid=1&...

Abstract

هدف: از آن‌جا که اختلال‌های روانی از نظر بار بيماري­ها در ايران رتبه دوم را در ميان بيماری‌های پزشکی دارا هستند و افسردگی نخستين بيماری در ميان زنان است، اين پژوهش با هدف تعيين دورنمای پژوهش­های مرتبط با اختلال‌های خلقی در ايران انجام شده است. روش: مطالعه حاضر يک بررسی توصيفی از نوع مطالعات ثانويه و پژوهش بر پژوهش است که در آن چهار پايگاه اطلاع‌رسانی شامل دو بانک ايرانی Iranmedex و Iranpsych و دو بانک بين‌المللی Medline و EMBASE توسط دو روانپزشک با پايايی بين آزماينده قابل قبول مورد بررسی قرار گرفتند. يافته‌ها: از مجموع 973 مقاله دارای معيارهای ورود، اختلال‌های افسردگی در4/78%، اختلال‌های دوقطبی در 8/7% و خودکشی در 4% مقاله‌ها به‌عنوان موضوع پژوهش برگزيده شده بودند. پژوهش‌های همه‌گيرشناختی با 8/53% بيش از بقيه حوزه‌ها مورد توجه پژوهشگران بوده‌اند. روش‌شناسی 8/32% مقاله‌ها، توصيفی، 5/39% توصيفی- ­تحليلی و 28% آنها تحليلی بود. 8/32% پژوهش­ها مقطعی بوده و مطالعات هم­گروهی، نظريه­پردازی، مرور نظام‌مند و اقتصادی هر کدام کمتر از 1% را به خود اختصاص دادند. نزديک به دوسوم مقاله‌ها در نشريه‌های ايرانی به چاپ رسيده بودند. نتيجه‌گيری: مقاله‌های منتشرشده در مورد اختلال‌های خلقی و پژوهش در زمينه اختلال‌های خلقی رشد فزاينده‌ دارند، ولی با توجه به شيوع اين اختلال‌ها هنوز کاستي­هايی در برخی از زمينه‌ها و موضوع‌ها وجود دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پژوهش؛ مطالعه کتاب‌سنجي؛ اختلال‌های خلقي؛ ايران،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Nov 2014 11:20
Last Modified: 08 Nov 2014 11:20
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1614

Actions (login required)

View Item View Item