تأثير آموزش روانی خانواده بر سير بهبودی بيماران مبتلا به اختلال‌های خلقی

دشت بزرگی, بهمن and قدیریان, فتانه and خواجه الدین, نیلوفر and کرمی, کبری (2009) تأثير آموزش روانی خانواده بر سير بهبودی بيماران مبتلا به اختلال‌های خلقی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (2). pp. 193-200. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n2p193-fa.pdf

Download (235kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=702&sid=1&...

Abstract

هدف: بررسی حاضر با هدف تعيين ميزان اثرات دانش و مهارت‌های خانواده بر سير بهبودی مبتلايان به اختلال‌های خلقی انجام شد. روش: در يک کارآزمايی بالينی، 31 بيمار مبتلا به اختلال‌های خلقی مراجعه‌کننده به بيمارستان گلستان شهر اهواز و خانواده‌هايشان به‌تصادف در دو گروه آزمايش و گواه جای داده شدند. در گروه آزمايش، جلسات آموزش روانی خانواده، در شش جلسه هفتگی برگزار گرديد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه عملکرد خانواده مک‌مستر و مقياس‌های افسردگی هميلتون- 17، ارزيابی مانيای بچ- رافائلسن و ارزيابی ميزان عملکرد کلی، بهره گرفته شد. يافته‌ها: پس از مداخله، دو گروه از نظر سطح سازگاری خانواده تفاوت آماری معنی‌دار داشتند (01/0p<). تفاوت معنی‌داری در دو گروه از نظر شدت علايم و عملکرد کلی بيمار پيش از ترخيص، در هنگام ترخيص و سه ماه پس از مداخله ديده نشد. هم‌چنين نتايج تفاوت معنی‌داری را از نظر ارتقاء پيروی از دستورات دارويی ميان دو گروه آزمايش و گواه نشان نداد. نتيجه‌گيری: آموزش روانی خانواده می‌تواند بر ميزان سازگاری خانواده تأثير بگذارد. لزوم تأمين حمايت‌های آموزشی، اجتماعی و مشاوره‌ای و تشکيل شبکه‌های اجتماعی برای خانواده‌ها و بيماران ضروری به‌نظر می‌رسد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اختلال خلقي؛ آموزش روانی خانواده؛ بهبودی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Nov 2014 11:27
Last Modified: 08 Nov 2014 11:27
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1637

Actions (login required)

View Item View Item