روايی و پايايی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نيوشا» در کودکان فارسی زبان

جعفری, زهرا and عشایری, حسن and ملایری, سعید and علاء الدینی, فرشید (2009) روايی و پايايی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نيوشا» در کودکان فارسی زبان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (1). pp. 18-24. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n1p18-fa.pdf

Download (215kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=660&sid=1&...

Abstract

هدف: اين پژوهش با هدف ساخت و بررسی روايی و پايايی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نيوشا» به‌عنوان يک مقياس سنجش مهارت‌های شناختی، ارتباط اجتماعی و حرکت در کودکان فارسی زبان از تولد تا شش سالگی انجام شد. روش: نسخه اوليه اين آزمون پس از بررسی منابع مختلف، در سه زمينه رشدی شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت در 13 گروه سنی از تولد تا 72 ماه ساخته شد. پس از يک بررسی مقدماتی، اين آزمون با مراجعه به مهدهای کودک، روی 593 کودک طبيعی از دو جنس در استان تهران اجرا شد. پايايی آزمون به شيوه بازآزمايی، پايايی بين نظرات پرسشگران، روايی محتوا، و روايی ساختار آن تعيين گرديد. يافته‌ها: در بررسی هر دو نوع پايايی، همبستگی بيش از 92% به دست آمد (001/0p<). در بيش از 91 درصد موارد، بررسی روايی ساختار، تأثير سن بر نتايج آزمون را نشان داد. در کل 275 ماده مورد آزمون، تنها در چهار مورد بين دختران و پسران تفاوت معنی‌داری ديده شد (02/0>p). نتيجه‌گيری: آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نيوشا، مقياس گسترده و يک‌پارچه‌ای برای ارزيابی سير رشد و شناسايی هر گونه تأخير در مهارت‌های رشدی کودکان فارسی زبان از آغاز تولد تا شش سالگی است و از روايی و پايايی مطلوبی برخوردار است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رشد؛ کودکان؛ مقياس؛ شناخت؛ ارتباط اجتماعي؛ حرکت؛ روايي؛ پايايی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Nov 2014 18:46
Last Modified: 08 Nov 2014 18:46
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1642

Actions (login required)

View Item View Item