مقايسه تأثير سه روش پرورش خلاقيت در افزايش خلاقيت دانش‌آموزان پايه دوم راهنمايی

شریفی, علی اکبر and داوری, رقیه (2009) مقايسه تأثير سه روش پرورش خلاقيت در افزايش خلاقيت دانش‌آموزان پايه دوم راهنمايی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (1). pp. 57-62. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n1p57-fa.pdf

Download (196kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=665&sid=1&...

Abstract

هدف:�اين�پژوهش�با�هدف�بررسی�و�مقايسه�تأثير�سه�روش�پرورش�خلاقيت�(بارش�فکری،�ارتباط�اجباری و سينکتيکس) بر افزايش خلاقيت دانش‌آموزان پايه دوم مدارس راهنمايی شهرکرد انجام گرديد. روش: اين پژوهش آزمايشی، از نوع پيش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. برای اندازه‌گيری متغير وابسته يعنی خلاقيت، آزمون‌های تفکر خلاق تورنس (فرم ب) به‌کار برده شد. در اين پژوهش 80 نفر دانش‌آموز دوم راهنمايی (40 دختر و 40 پسر) به‌صورت تصادفی نمونه‌گيری و در چهار گروه 10 نفره (بارش فکری، ارتباط اجباری، سينکتيکس و گواه) جای داده شدند. يافته‌ها: يافته‌ها تفاوت ميان نمرات پيش‌آزمون و پس‌آزمون همه گروه‌ها به‌جز گروه گواه را معنی‌دار نشان دادند (گروه بارش فکری 05/0p< ، گروه سينکتيکس 01/0p< و گروه ارتباط اجباری 05/0p<). هم‌چنين تفاوت ميان شيوه‌های پرورش خلاقيت معنی‌دار نبود؛ يعنی هيچ يک از روش‌های پرورش خلاقيت نسبت به روش ديگر برتری نداشت، ولی بين گروه گواه و سه گروه آموزش تفاوت معنی‌دار ديده شد (001/0p<). نتيجه‌گيری: آموزش خلاقيت صرف‌نظر از شيوه آموزش به رشد و پرورش خلاقيت دانش‌آموزان کمک می‌کند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پرورش خلاقيت؛ بارش فکري؛ ارتباط اجباري؛ سينکتيکس؛ نوجوانی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Nov 2014 18:48
Last Modified: 08 Nov 2014 18:48
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1649

Actions (login required)

View Item View Item