کارآزمايی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از نوجوانان پيش‌دانشگاهی

حق شناس, حسین and بهرهدار, محمدجعفر and رحمن ستایش, زهرا (2009) کارآزمايی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از نوجوانان پيش‌دانشگاهی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 15 (1). pp. 63-69. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v15n1p63-fa.pdf

Download (211kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=666&sid=1&...

Abstract

هدف: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعيت است که می‌تواند موجب افت چشم‌گير توانايی افراد در موقعيت سنجش يا امتحان گردد. پژوهش حاضر با هدف کارآزمايی تأثير روش‌های شناختی- رفتاری با شکل آموزش گروهی بر کاهش اضطراب امتحان نوجوانان پيش‌دانشگاهی شهر فسا (استان فارس) انجام شد. روش: 30 پسر و 30 دختر در چارچوب گروه‌درمانی تک‌جنسی (پسران و دختران به‌طور جداگانه، هر گروه 15 نفر) در 10 جلسه گروه‌درمانی با روش‌های شناختی- رفتاری شرکت نمودند. روش‌های مداخله‌ای به‌صورت آموزشی دربردارنده برنامه آموزش آرامش عضلانی و شناخت درمانی رويارويی با استرس بود. يافته‌ها: مقايسه يافته‌های پيش‌آزمون و دو پس‌آزمون نشان‌دهنده کاهش اضطراب افراد تا حد يک سوم ميزان اوليه بود که چنين تغييری تا دو ماه پس از قطع روش هم‌چنان پايدار بود. اين اثر در مورد دختران بيش از پسران بود. گروه‌درمانی‌ در افزايش نمرات اعتماد به‌نفس شرکت‌کنندگان تأثير چشم‌گيری داشته است (001/0p<). نتيجه‌گيری: روش‌های گروه‌درمانی به شيوه شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهی مؤثر باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب امتحان؛ مديريت استرس؛ گروه‌درماني؛ کنترل استرس،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 10 Nov 2014 10:39
Last Modified: 10 Nov 2014 10:39
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1651

Actions (login required)

View Item View Item