تأثير آموزش تربيت سازنده فرزندان به والدين در کاهش مشکلات رفتاری کودکان

تهرانی دوست, مهران and شهریور, زهرا and محمودی قرائی, جواد and علاقبندراد, جواد (2009) تأثير آموزش تربيت سازنده فرزندان به والدين در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (4). pp. 371-379. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n4p371-fa.pdf

Download (220kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=606&sid=1&...

Abstract

هدف: از آن‌جا که کيفيت فرزندپروری تأثير زيادی بر تکامل طبيعی کودک دارد، در اين پژوهش تأثير مجموعه آموزشی تربيت سازنده فرزندان که Triple-P ناميده می‌شود، در بهبود شيوه‌های فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، علايم روانی مادران و مشکلات زناشويی بررسی شده است. روش: در يک پژوهش مداخله‌ای- نيمه آزمايشی (پيش‌آزمون- پس‌آزمون)120 نفر از مادران شاغل دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای دست‌کم يک فرزند بودند، بررسی شدند. گردآوری داده‌ها به‌کمک پرسش‌نامه ويژگی‌های جمعيت‌شناختی، مقياس فرزندپروری، مقياس والدبودن، فهرست مشکلات والدين، مقياس انطباق بين‌فردي؛ مقياس افسردگی- اضطراب- استرس، پرسش‌نامه توانايی‌ها و مشکلات و پرسش‌نامه ميزان رضايت شرکت‌کننده، پيش از جلسات و پس از آن انجام شد. آموزش روش‌های تربيت سازنده در طی هشت جلسه دو ساعته ارايه شد. داده‌ها به‌کمک روش‌های آمار توصيفی و تحليل واريانس با اندازه‌گيری‌های مکرر تحليل شدند. يافته‌ها: ميانگين سنی مادران شرکت‌کننده 27/5±76/36 بود. نتايج مربوط به مقياس توانايی‌ها و مشکلات (SDQ) در کودکان نشان داد که تغيير متوسط نمره کلی SDQ در پايان مداخله از نظر آماری معنی‌دار است (01/0p<). بر پايه نتايج تغيير کلی ميانگين متغير‌های مربوط به مقياس‌های فرزندپروری (01/0p<)، مقياس والدبودن (01/0p<)، مشکلات والدين (01/0p<) و عدم توافق بين والدين (01/0p<) به لحاظ آماری معنی‌دار بودند. در مقياس انطباق بين‌فردی ميانگين نمره انطباق از 88/4±15/21 به 58/4±25/21 رسيد که از نظر آماری معنی‌دار نبود. تفاوت در شاخص‌های افسردگی، اضطراب و فشار روانی نيز معنی‌دار بود (01/0p<). نتيجه‌گيری: مداخله‌های آموزشی تربيت سازنده می‌توانند در زمينه‌های مختلف در بهبود عملکرد والدين مؤثر باشند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تربيت سازنده؛ فرزندپروري؛ مشکلات رفتاری کودکان؛ والدبودن،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 16 Nov 2014 19:47
Last Modified: 16 Nov 2014 19:47
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1696

Actions (login required)

View Item View Item