اثربخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری در بهبود مهارت‌های مقابله‌ای و پيش‌گيری از عود در افراد معتاد

عاشوری, احمد and ملازاده, جواد and محمدی, نورا (2008) اثربخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری در بهبود مهارت‌های مقابله‌ای و پيش‌گيری از عود در افراد معتاد. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (3). pp. 281-288. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n3p281-fa.pdf

Download (204kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=570&sid=1&...

Abstract

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری بر بهبود مهارت‌های مقابله‌ای و پيش‌گيری از عود در افراد معتاد انجام شده است. روش: در يک پژوهش شبه آزمايشي30 نفر از معتادانی که در مرکز خودمعرف بهزيستی شيراز دوره سم‌زدايی را با موفقيت به پايان رسانده بودند، در دو گروه آزمايش (15 نفر) و گواه (15 نفر) بررسی شدند. گروه آزمايش به مدت 12 جلسه 90 دقيقه‌ای تحت درمان گروهی شناختی- رفتاری قرار گرفتند و گروه گواه درمان خاصی دريافت نکردند. همه شرکت‌کنندگان در پژوهش، در آغاز پژوهش و دو ماه پس از پايان درمان، پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای کارور را تکميل کردند و از نظر مورفين ادرار مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحليل داده‌ها روش‌های آمار توصيفی، آزمون خی‌دو و آزمون تحليل واريانس با اندازه‌گيری‌های مکرر به‌کار برده شد. يافته‌ها: نتايج آزمون خی‌دو گويای معنی‌داربودن تفاوت دو گروه از لحاظ ميزان عود بود (01/0p<). آزمون تحليل واريانس با اندازه‌گيری‌های مکرر بين دو گروه از نظر ميزان بهره‌گيری از راهبردهای مقابله‌ای مسأله‌مدار و اثر تعاملی سبک مقابله‌ای مسأله‌مدار در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌دار نشان داد (001/0p<). نتيجه‌گيری: درمان گروهی شناختی- رفتاری در بهبود سبک‌های مقابله‌ای و پيش‌گيری از عود افراد معتاد مؤثر است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: درمان گروهی شناختی- رفتاري؛ مهارت‌های مقابله‌اي؛ پيش‌گيری از عود؛ اعتياد،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 18 Nov 2014 20:28
Last Modified: 18 Nov 2014 20:28
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1751

Actions (login required)

View Item View Item