ويژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی

شکری, امید and گراوند, فریبرز and نقش, زهرا and طرخان, رضا علی and پاییزی, مریم (2008) ويژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (3). pp. 316-325. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n3p316-fa.pdf

Download (326kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=574&sid=1&...

Abstract

هدف: اين پژوهش با هدف بررسی ويژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی (FNES-B) در يک نمونه غيربالينی از دانش‌آموزان انجام شده است. روش: 325 دانش‌آموز (143 پسر و 182 دختر) که به روش چندمرحله‌ای- تصادفی، انتخاب شده بودند، به فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی و پرسش‌نامه تنيدگی ناشی از انتظارات تحصيلی پاسخ دادند. در اين پژوهش، برای تعيين روايی عاملی FNES-B، تحليل عامل تأييدی و برای بررسی همسانی درونی آن ضرايب آلفای کرونباخ به‌کار برده شد. يافته‌ها: نتايج تحليل عاملی تأييدی نشان دادند، در حالی‌که الگوی تک‌عاملی FNES-B برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد، الگوی دوعاملی آن (شامل پرسش‌های نمره‌گذاری مثبت و معکوس) برازش بهتری با داده‌ها به‌دست داد. داده‌ها هم‌چنين پايايی نمرات FNES-B را تأييد نمودند. به بيان ديگر، همسانی درونی برای عامل نمره‌گذاری‌شده مثبت (87/0=α) و برای مقياس کامل FNES-B (84/0=α) خوب و برای عامل نمره‌گذاری‌شده منفی (47/0=α) قابل قبول بود. نمرات FNES-B با نمرات پرسش‌نامه تنيدگی ناشی از انتظارات تحصيلی همبستگی معنی‌دار نشان داد (001/0p<). دانش‌آموزان دختر در مقايسه با دانش‌آموزان پسر در FNES-B نمرات بالاتری داشته‌اند. نتيجه‌گيری:�FNES-B دارای پايايی و روايی لازم برای اندازه‌گيری ترس از ارزيابی منفی در دانش‌آموزان است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب اجتماعي؛ مقياس ترس از ارزيابی منفي؛ تحليل عاملی تأييدي؛ روانسنجي؛ پايايي؛ روايی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 18 Nov 2014 20:30
Last Modified: 18 Nov 2014 20:30
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1761

Actions (login required)

View Item View Item