شکری, امید and گراوند, فریبرز and نقش, زهرا and طرخان, رضا علی and پاییزی, مریم (2008) ويژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (3). pp. 316-325. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v14n3p316-fa.pdf Download (326kB) | Preview |
Abstract
هدف: اين پژوهش با هدف بررسی ويژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی (FNES-B) در يک نمونه غيربالينی از دانشآموزان انجام شده است. روش: 325 دانشآموز (143 پسر و 182 دختر) که به روش چندمرحلهای- تصادفی، انتخاب شده بودند، به فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابی منفی و پرسشنامه تنيدگی ناشی از انتظارات تحصيلی پاسخ دادند. در اين پژوهش، برای تعيين روايی عاملی FNES-B، تحليل عامل تأييدی و برای بررسی همسانی درونی آن ضرايب آلفای کرونباخ بهکار برده شد. يافتهها: نتايج تحليل عاملی تأييدی نشان دادند، در حالیکه الگوی تکعاملی FNES-B برازش قابل قبولی با دادهها دارد، الگوی دوعاملی آن (شامل پرسشهای نمرهگذاری مثبت و معکوس) برازش بهتری با دادهها بهدست داد. دادهها همچنين پايايی نمرات FNES-B را تأييد نمودند. به بيان ديگر، همسانی درونی برای عامل نمرهگذاریشده مثبت (87/0=α) و برای مقياس کامل FNES-B (84/0=α) خوب و برای عامل نمرهگذاریشده منفی (47/0=α) قابل قبول بود. نمرات FNES-B با نمرات پرسشنامه تنيدگی ناشی از انتظارات تحصيلی همبستگی معنیدار نشان داد (001/0p<). دانشآموزان دختر در مقايسه با دانشآموزان پسر در FNES-B نمرات بالاتری داشتهاند. نتيجهگيری:�FNES-B دارای پايايی و روايی لازم برای اندازهگيری ترس از ارزيابی منفی در دانشآموزان است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اضطراب اجتماعي؛ مقياس ترس از ارزيابی منفي؛ تحليل عاملی تأييدي؛ روانسنجي؛ پايايي؛ روايی، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 18 Nov 2014 20:30 |
Last Modified: | 18 Nov 2014 20:30 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1761 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |