نگرش و رفتارهای پر خطر دانش‌آموزان راهنمايی و دبيرستان تبريز در ارتباط با مواد مخدر

جباری بیرامی, حسین and بخشیان, فریبا and وحیدی, رضاقلی and محمدپور اصل, اصغر (2008) نگرش و رفتارهای پر خطر دانش‌آموزان راهنمايی و دبيرستان تبريز در ارتباط با مواد مخدر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (3). pp. 350-354. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n3p350-fa.pdf

Download (180kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=577&sid=1&...

Abstract

هدف: اين پژوهش با هدف بررسی نگرش دانش‌آموزان نوجوان تبريزی به مواد مخدر، رفتارهای پرخطر و افراد مورد تعامل آنها انجام شد. روش: در يک پژوهش توصيفی- مقطعی 500 دانش‌آموز راهنمايی و دبيرستانی شهر تبريز که به روش نمونه‌گيری خوشه‌ای چندمرحله‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند به‌کمک يک پرسش‌نامه ويژگی‌های جمعيت‌شناختی و نگرشی بررسی شدند. داده‌ها به‌کمک آزمون تحليل واريانس يک‌طرفه و آزمون همبستگی پيرسون تحليل شدند. يافته‌ها: 92 درصد دانش‌آموزان مصرف مواد مخدر را مردود دانستند و 10% بر اين باور بودند که مواد مخدر در شادابی فرد تأثير مثبت دارد. 27% کنجکاوی را عاملی برای گرايش به مصرف اين مواد دانستند. 4% دانش‌آموزان رفت وآمد به جاهای پرخطر از نظر مواد مخدر را گزارش کردند. دانش‌آموزان درباره مواد مخدر بيشتر به‌ترتيب با دوستان، اعضای خانواده و سپس آموزگاران گفتگو کرده‌اند و 9% آنها دوستان خود را به والدين خود معرفی نمی‌کنند. ضريب همبستگی پيرسون بين سن (004/0p<)، شمار اعضای خانواده (05/0p<) و رتبه تولد (05/0p<) با مجموع امتياز نگرش و رفتارهای مطلوب رابطه مثبت و معنی‌دار نشان داد. ارتباط بين رفتارهای مطلوب و معدل دانش‌آموز به سطح معنی‌داری نزديک بود.�نتيجه‌گيری:�طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر پيش‌گيری از سوی گروه هم‌سال با همکاری پدران و مادران در مدرسه و خانواده ضروری است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: سوءمصرف مواد؛ نگرش؛ رفتار پرخطر؛ دانش‌آموز،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 26 Nov 2014 11:20
Last Modified: 26 Nov 2014 11:20
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1776

Actions (login required)

View Item View Item