اسدی نوقابی, احمدعلی and زندی, میترا and مهران, عباس and علويان, سيد مؤيد and حسنپور دهکردی, علی (2008) بررسی اثر آموزش بر بهبود کيفيت زندگی بيماران تحت درمان با پیدیفرون. مجله علوم پزشکی رازی, 14 (56). pp. 21-28. ISSN 2228-7051
|
Text
RJMS-v14n56p21-fa.pdf Download (154kB) | Preview |
Abstract
زمينه و هدف: هپاتيت ويروسی، هنوز يک معضل بهداشتی عمده در سراسر جهان محسوب میشود. رضايت از زندگی و احساس خوب بودن در بيماری مزمن، هدف اصلی مراقبت و درمان است. با اين حال کيفيت زندگی بيماران مبتلا به هپاتيت مزمن بخصوص بيماران تحت درمان با اينترفرون، اغلب پايينتر از حد طبيعی است. هدف از انجام اين مطالعه، بررسی تأثير آموزش بر کيفيت زندگی بيماران مبتلا به هپاتيت مزمن تحت درمان با پیدیفرون مراجعه کننده به مرکز هپاتيت تهران است. روش بررسی: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربی است که مداخله آن، آموزش تزريق اينترفرون آلفا-2b(پیدیفرون) و پيگيری درمان مداوم با اينترفرون بوده است. نمونهگيری از نوع غيرتصادفی بوده و براساس مشخصات نمونه صورت گرفته است. تعداد 60 بيمار به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک و پرسشنامه کيفيت زندگی ويژه بيماران کبدی(CLDQ=Chronic liver disease questionnaire) بود. برای گروه آزمون و همراهان، برنامه آموزشی به صورت 4 جلسه 45 دقيقهای اجرا شد و بيماران به مدت 12 هفته پيگيری شدند. کيفيت زندگی بيماران هپاتيتی در دو مرحله قبل و 12 هفته پس از شروع اينترفرون تراپی و اجرای برنامه آموزشی، سنجيده شد و در پايان، کيفيت زندگی در دو گروه، قبل از مداخله و بعد از 12 هفته، با استفاده از آزمون WILCOXON SIGNED RANK TEST مقايسه گرديد. يافتهها: بين دو گروه از نظر عوامل دموگرافيک، اختلاف معنیداری مشاهده نشد(05/0P>). امتياز کلی کيفيت زندگی قبل از اجرای مداخله، در دو گروه اختلاف معنیداری نشان نداد(351/0=P)، در حالی که 12 هفته پس از مداخله، اختلاف معنیداری بين دو گروه مشاهده شد(001/0P<). آزمون آماری ويلکاکسون نشان داد که امتياز کلی کيفيت زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از اجرای مداخله، اختلاف معنیداری دارد(001/0P<) و نسبت به قبل بهبود يافته است، اما امتياز کلی کيفيت زندگی در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله، اختلاف معنیداری نشان نداد(143/0=P). نتيجهگيری: به نظر میرسد بکارگيری برنامههای آموزشی ساده به ميزان زيادی بر روی کنترل فرد بر روی بيماری و عوارض جانبی تأثير داشته و نهايتاً باعث بهبود کيفيت زندگی و احساس رضايت از زندگی در فرد شده و تحمل رژيم درمانی را آسانتر مینمايد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش،هپاتيت ويروسی،کيفيت زندگی، اينترفرونتراپی |
Subjects: | QW Microbiology and Immunology |
Divisions: | Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Nov 2014 11:29 |
Last Modified: | 01 Nov 2017 10:27 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1798 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |