بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه های دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر

باغ جنتی, میترا and حمیدی, علی and معتمد, نیلوفر (2013) بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه های دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.

[img]
Preview
Text
baghjanati1.pdf

Download (4MB) | Preview
Official URL: http://dlib.bpums.ac.ir

Abstract

هدف: آموزش تفکر انتقادی وظیفه مهم نهادهای آموزشی است. از این‌رو کتابخانه‌های دانشگاهی نیز به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر نهادهای آموزشی بایستی با ایجاد و تقویت تفکر انتقادی و لحاظ کردن این جنبه در آموزش‌های کتابخانه‌ای به کاربران خود کمک کنند تا بتوانند بیش‌ترین استفاده را از منابع اطلاعاتی ببرند. در نتیجه توجه به وضع کتابخانه‌های دانشگاهی و شناسایی مشکلات و بازدارنده‌های قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب پرورش تفکر انتقادی و غلبه بر آن‌‌ها به‌عنوان موضوع اصلی پژوهش در نظر گرفته شد. روش‌شناسی: در این پژوهش توصیفی پیمایشی، موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی از دیدگاه نمونه 793 نفری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خلیج‌فارس بوشهر که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبي انتخاب شده بودند، بررسی شد. داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه محقق‌ساخته روا و پايا كه با طيف ليكرت 5 گزینه‌اي طبقه بندي شده بود، گردآوری شد. تحليل آماري داده‌ها نیز با استفاده از آمار توصيفي، آزمون‌های تی مستقل، مان- ویتنی و کروسکال والیس انجام گرفت. یافته‌ها: در جهت تعیین نقش هر یک از حیطه‌های هفت‌گانه‌ موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی، با توجه به میانگین وزنی حیطه‌های موانع زبانی (59/3)، ذاتی کاربران (49/3)، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کاربران (38/3) و منطقی (34/3)، این موانع به ترتیب به‌عنوان موانع مهم‌تری شناسایی شدند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر عامل عمده در ایجاد موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی، عدم توانایی دانشجویان در تعیین نیازهای اطلاعاتی خود و راه‌های برآورده ساختن آن‌ها در بهترین شکل و کم‌ترین زمان است. بنابراین برپایی کارگاه‌های آموزشی جهت ارتقاء مهارت‌های سواد اطلاعاتی، توانایی‌های اطلاع‌یابی، تحلیل، ارزیابی و قضاوت در مورد ارزش و اعتبار محتوای اطلاعات و ایجاد بستر مناسب برای تبادل نظر و بحث بین دانشجویان و در نهایت تشویق آن‌ها به تنظیم قضاوت‌های خود می‌تواند در برطرف ساختن موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی مؤثر باشد. واژه‌های کلیدی: دانشجویان، کتابخانه‌های دانشگاهی بوشهر، موانع تفکر انتقادی.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Paramedics
Depositing User: آنیتا اسلامی
Date Deposited: 27 Nov 2014 14:28
Last Modified: 27 Nov 2014 14:28
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1818

Actions (login required)

View Item View Item