محمدی, سيد داود and ترابی, سيد اسماعيل and غرايی, بنفشه (2008) ارتباط سبکهای مقابلهای با هوش هيجانی در دانشآموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (2). pp. 176-183. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v14n2p176-fa.pdf Download (206kB) | Preview |
Abstract
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعيين ارتباط سبکهای مقابلهای با هوش هيجانی در دانشآموزان مقطع راهنمايی شهر تهران بود. روش: 420 دانشآموز (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (منطقههای يک، شش و 16) و در سه مقطع اول، دوم و سوم راهنمايی که به روش نمونهگيری خوشهای- چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شده بودند، دو پرسشنامه راهبردهای مقابلهای نوجوانان و هوش هيجانی را تکميل کردند. دادهها بهکمک ضريب همبستگی و تحليل رگرسيون تحليل شدند. يافتهها: بين هوش هيجانی و مؤلفههای آن با هر يک از سه سبک مقابلهای کارآمد، ناکارآمد و رجوع به ديگران (و راهبردهای مقابلهای مربوط به اين سبکها) ارتباط مثبت معنیدار ديده شد (001/0p<). همچنين هوش هيجانی میتوانست هر يک از اين سه سبک مقابلهای را بهطور معنیداری پيشبينی کند (001/0p<). نتيجهگيری: نتايج اين پژوهش در تأييد فرضيههايی هستند که قصد دارند هوش هيجانی و مقابله را بهعنوان سازههای بههم مربوط، مفهومسازی کنند. اين نتايج همچنين برای متخصصانی که بهدنبال الگوهای مبتنی بر پيشگيری و درمان اختلالهای رفتاری و روانی هستند، سودمند میباشند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مقابله، هوش هيجانی، دانشآموزان، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:48 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:48 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1833 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |