حسينچاری, مسعود and کيانی, رسول (2008) رابطه برخی متغيرهای جمعيتشناختی با خود-کارآمدی دانشآموزان در تعامل اجتماعی با همسالان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (2). pp. 184-192. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v14n2p184-fa.pdf Download (254kB) | Preview |
Abstract
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تحصيلات پدر و مادر، شغل پدر و شمار خواهران/ برادران با خود- کارآمدی ادراکشده در تعاملات اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمايی بود. رابطه بين پيشرفت تحصيلی و خود- کارآمدی اجتماعی نيز بررسی شده است. روش: در يک بررسی توصيفی- مقطعی 398 دانشآموز (204 دختر و 194 پسر) دوره راهنمايی که به روش نمونهگيری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، مقياس خود- کارآمدی ادراکشده در تعاملهای اجتماعی با همسالان را تکميل کردند. دادهها بهکمک آزمونهای آماری t، تحليل واريانس يکطرفه و ضريب همبستگی پيرسون تحليل شدند. يافتهها: نتايج نشان دادند که ويژگیهای روانسنجی مقياس يادشده برای کار در جامعه ايرانی مناسب است. همچنين اين بررسی بين پيشرفت تحصيلی و خود- کارآمدی ادراکشده در تعامل با همسالان ارتباط معنیداری نشان نداد. دختران از نظر خود-کارآمدی ادراکشده تفاوت معنیداری با پسران نداشتند. شغل پدر با خود- کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه معنیداری داشت (01/0p<). تحصيلات پدر و مادر رابطه معنیداری با خود-کارآمدی نداشت. بين تعداد خواهران و برادران و خود- کارآمدی رابطه مستقيم و معنیداری (05/0p<) ديده شد. نتيجهگيری: شغل پدر و شمار برادران و خواهران با خود-کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه مستقيم دارند؛ اما پيشرفت تحصيلی دانشآموز، ميزان تحصيلات پدر و مادر و متغير جنسيت با خود-کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان در ارتباط نيست.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | خود- کارآمدی، تعاملات اجتماعی، پيشرفت تحصيلی، عوامل جمعيتشناختی، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:48 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:48 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1835 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |