خير, محمد and استوار, صغری and لطيفيان, مرتضی and تقوی, محمدرضا and سامانی, سيامک (2008) اثر واسطهگی توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط ميان اضطراب اجتماعی و سوگيریهای داوری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (1). pp. 24-32. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v14n1p24-fa.pdf Download (269kB) | Preview |
Abstract
هدف: از آنجا که افراد با اختلال اضطراب اجتماعی در موقعيتهای اجتماعی، اضطراب زيادی را تجربه میکنند و خودکارآمدی در موقعيتهای اجتماعی، تعيينکننده اضطراب اجتماعی دانسته شده، در اين بررسی ارتباط ميان خودکارآمدی اجتماعی، توجه متمرکز بر خود، سوگيریهای شناختی و اضطراب اجتماعی آزمون شده است. روش: اين بررسی از نوع مقطعی- مقايسهای است. 830 دانشآموز دبيرستانی (429 دختر و 401 پسر) شهر شيراز که به روش خوشهای- تصادفی نمونهگيری شده بودند به مقياس اضطراب اجتماعی (SAS-A)، پرسشنامه احتمال/ پيامد وقوع رويدادهای منفی اجتماعی (PCQ-C)، پرسشنامه کانون توجه (FAQ) و مقياس خودکارآمدی برای موقعيتهای اجتماعی (SESS) پاسخ دادند. تحليل دادهها بهکمک ضريب همبستگی و تحليل رگرسيون انجام شد. يافتهها: اضطراب اجتماعی همبستگی معنیداری با خودکارآمدی اجتماعی (001/0p<) و توجه متمرکز بر خود (001/0p<) داشت. افزون بر آن اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و توجه متمرکز بر خود ارتباط معنیداری با احتمال (001/0p<) و پيامد (001/0p<) رخداد رويدادهای منفی اجتماعی داشتند و در نهايت الگوی ميانجی تأييد شد. به بيان ديگر اضطراب اجتماعی با خودکارآمدی اجتماعی و توجه متمرکز برخود و از اين رو با سوگيریهای شناختی ارتباط داشت. نتيجهگيری: توجه متمرکز بر خود و شاخصهای سوگيری داوری با کنترل خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی ارتباط دارند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سوگيری شناختی، اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی، توجه متمرکز بر خود، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:51 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:51 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1847 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |