غرايی, بنفشه and محمدی, سيدداود and اصغرنژاد فريد, علی اصغر (2008) ارتباط اختلالهای رفتاری سبکها و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (1). pp. 39-45. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v14n1p39-fa.pdf Download (205kB) | Preview |
Abstract
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالهای رفتاری، سبکهای مقابلهای و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان مقطع راهنمايی شهر تهران بود. روش: اين بررسی از نوع توصيفی و همبستگی بود. 420 دانشآموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق يک، شش و 16) بهتصادف انتخاب شده بودند، دو پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابلهای نوجوانان را تکميل کردند. دادهها بهکمک آماره همبستگی و رگرسيون چندگانه تحليل شدند. يافتهها: بين اختلالهای رفتاری با سبک مقابله کارآمد و سبک مقابله مراجعه به ديگران ارتباط منفی معنیدار يافت شد (001/0p<). تحليل رگرسيون گام به گام تفاوت معنیداری را ميان نمرات مقياسهای اختلال رفتاری و راهبردهای مقابلهای نشان داد (001/0p<). افزون بر آن از ميان راهبردها، راهبردهای تفريحات فيزيکی، سختکوشی، حمايت اجتماعی، آرامسازی، کنار نيامدن، تمرکز مثبت و کاهش تنش با اختلالهای رفتاری رابطه معنیدار داشتند (55/0=R) و در مجموع 31/0 اختلالهای رفتاری را تبيين میکردند (307/0=2R). نتيجهگيری: سبکهای مقابلهای کارآمد و ناکارآمد و راهبردهای مربوط به آنها توانايی پيشبينی معنیدار اختلالهای رفتاری را دارند. راهبردهای مقابلهای میتوانند بخشی از تغييرات مربوط به اختلالهای رفتاری را تبيين کنند
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اختلالهای رفتاری، سبکهای مقابلهای، راهبردهای مقابلهای، دانشآموزان، پرسشنامه SDQ، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:52 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:52 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1850 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |