ارتباط اختلال‌های رفتاری سبک‌ها و راهبردهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان

غرايی, بنفشه and محمدی, سيدداود and اصغرنژاد فريد, علی اصغر (2008) ارتباط اختلال‌های رفتاری سبک‌ها و راهبردهای مقابله‌ای در دانش‌آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (1). pp. 39-45. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n1p39-fa.pdf

Download (205kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=413&sid=1&...

Abstract

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلال‌های رفتاری، سبک‌‌های مقابله‌ای و راهبردهای مقابله‏ای در دانش‏آموزان مقطع راهنمايی شهر تهران بود. روش: اين بررسی از نوع توصيفی و همبستگی بود. 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق يک، شش و 16) به‌تصادف انتخاب شده بودند، دو پرسش‌نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان را تکميل کردند. داده‌ها به‌کمک آماره همبستگی و رگرسيون چندگانه تحليل شدند. يافته‌ها: بين اختلال‌های رفتاری با سبک مقابله‏ کارآمد و سبک مقابله مراجعه به ديگران ارتباط منفی معنی‌دار يافت شد (001/0p<). تحليل رگرسيون گام به گام تفاوت معنی‌داری را ميان نمرات مقياس‌های اختلال رفتاری و راهبردهای مقابله‌ای نشان داد (001/0p<). افزون بر آن از ميان راهبردها، راهبردهای تفريحات فيزيکی، سخت‌کوشی، حمايت اجتماعی، آرام‌سازی، کنار نيامدن، تمرکز مثبت و کاهش تنش با اختلال‌های رفتاری رابطه معنی‌دار داشتند (55/0=R) و در مجموع 31/0 اختلال‌های رفتاری را تبيين می‌کردند (307/0=2R). نتيجه‌گيری: سبک‌های مقابله‏ای کارآمد و ناکارآمد و راهبردهای مربوط به آنها توانايی پيش‌‏بينی معنی‌دار اختلال‌های رفتاری را دارند. راهبردهای مقابله‌ای می‌توانند بخشی از تغييرات مربوط به اختلال‌های رفتاری را تبيين کنند

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اختلال‌های رفتاری، سبک‌های مقابله‌ای، راهبردهای مقابله‌ای، دانش‌آموزان، پرسش‌نامه SDQ،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 27 Nov 2014 14:52
Last Modified: 27 Nov 2014 14:52
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1850

Actions (login required)

View Item View Item