اضطراب رايانه در دانشجويان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رايانه

اکبری بورنگ, محمد and رضائيان, حميد (2008) اضطراب رايانه در دانشجويان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رايانه. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14 (1). pp. 90-92. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v14n1p90-fa.pdf

Download (154kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=420&sid=1&...

Abstract

هدف: اين پژوهش با هدف بررسی اضطراب رايانه در دانشجويان و رابطه آن با کارآمدی رايانه در دانشگاه اراک انجام شد. روش: اين بررسی از نوع توصيفی- پيمايشی است و در آن 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) که به شيوه خوشه‌ای- تصادفی از رشته‌های مختلف دانشگاه اراک انتخاب شده بودند، ارزيابی شدند. داده‌ها به‌کمک مقياس رتبه‌بندی اضطراب رايانه و مقياس کارآمدی رايانه گردآوری شد. برای تحليل داده‌ها روش‌های آمار توصيفی، آزمون رگرسيون آماری، همبستگی پيرسون و آزمون t به‌کار برده شد. يافته‌ها: دانشجويان دانشگاه اراک از اضطراب رايانه‌ بالاتر از حد خفيف برخوردار بودند. بين کارآمدی رايانه‌ای و اضطراب رايانه رابطه معنی‌دار به‌دست آمد (01/0p<) و از متغيرهای فردی (جنسيت، رشته تحصيلی، معدل) تنها مؤلفه رشته تحصيلی در پيش‌بينی متغير ملاک (اضطراب رايانه) تأثير معنی‌داری داشت (001/0p<). هم‌چنين بررسی تفاوت ميانگين نمرات اضطراب رايانه دختران و پسران تفاوت معنی‌داری را نشان نداد، اما در متغير کارآمدی رايانه ‌اين تفاوت در سطح 001/0p< معنی‌دار بود. نتيجه‌گيری: اضطراب رايانه در دانشجويان دانشگاه اراک بالا است. لزوم توجه و اقدامات لازم در زمينه کاهش اضطراب رايانه در دانشجويان ضروری می‌نمايد

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب رايانه، کارآمدی رايانه، دانشجو،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 27 Nov 2014 14:54
Last Modified: 27 Nov 2014 14:54
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1858

Actions (login required)

View Item View Item