سپهری, صفورا and لطيفيان, مرتضی (2008) تأثير باورهای شناختشناسی بر هدفهای پيشرفت تحصيلی در دانشجويان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 13 (4). pp. 385-392. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v13n4p385-fa.pdf Download (166kB) | Preview |
Abstract
هدف: از آنجا که باورهای شناختشناسی افراد میتوانند پايه تبيين موضوعهای مهم تربيتی از جمله هدفهای پيشرفت تحصيلی باشند، پژوهش حاضر به بررسی اثر باورهای شناختشناسی بر هدفهای پيشرفت پرداخته است. روش: در يک بررسی مقطعی باورهای شناختشناسی بر پايه نظريه شومر و هدفهای پيشرفت بر پايه الگوی اليوت و مکگرگور بررسی شدند. آزمودنیهای پژوهش 387 نفر (234 دختر، 153 پسر) از دانشجويان رشتههای مختلف دانشگاه شيراز بودند که به روش نمونهگيری خوشهای- تصادفی انتخاب و بهکمک پرسشنامه هدفهای پيشرفت و پرسشنامه باورهای شناختشناسی بررسی شدند. دادهها به روش رگرسيون چندمتغيره بهشيوه همزمان تحليل شدند. يافتهها: باور يادگيری سريع پيشبينیکننده�منفی هدفهای تسلط- عملکردی، تسلط- اجتنابی و عملکرد- رويکردی بود (001/0p<). باور دانش قطعی، پيشبينیکننده�مثبت هدف تسلط- اجتنابی (05/0p<) و باور توانايی ثابت نيز پيشبينیکننده مثبت هدفهای عملکرد- رويکردی و عملکرد- اجتنابی (05/0p<) و در آخر باور دانش ساده نيز پيشبينی کننده مثبت هدف عملکرد- اجتنابی (01/0p<) بود. نتيجهگيری: باورهای شناختشناسی دانشجويان تأثير معنیداری بر هدفهای پيشرفت آنان دارند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | باورهای شناختشناسی، هدفهای پيشرفت، دانشجويان، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:58 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:58 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1873 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |