مسعودنيا, ابراهيم (2008) خودکارآمدی ادراکشده و راهبردهای مقابلهای در موقعيتهای استرسزا. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 13 (4). pp. 405-415. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v13n4p405-fa.pdf Download (189kB) | Preview |
Abstract
هدف: اين بررسی، با هدف تعيين رابطه بين خودکارآمدی ادراکشده و راهبردهای مقابلهای در موقعيتهای استرسزا انجام شده است. روش : پژوهش حاضر با شيوه پيمايشی و مقطعی انجام شد. دادهها از 373 نفر دانشجويان دانشگاه يزد که با روش نمونهگيری خوشهای- تصادفی، از هفت گروه آموزشی، که به فاصله يک ماه (خرداد 1385) انتخاب شده بودند، گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها مقياس راهبردهای مقابلهای (CSS-R)، مقياس خودکارآمدی عمومی (GSES)، مقياس درجهبندی سازگاری اجتماعی (SRRS)، مقياس استرس دانشجويان کارشناسی (USQ) و مقياس ارزيابی چندبعدی رويدادهای استرسزای زندگی (MASLES) بود. دادهها بهکمک روش تحليل مؤلفههای اصلی، روش همبستگی چندمتغيره، آزمون t مستقل، تحليل آنووا و رگرسيون چندگانه سلسله مراتبی تحليل شدند. يافتهها: تفاوت معنیداری بين پاسخگويان با سطوح مختلف خودکارآمدی ادارکشده با توجه به راهبردهای مقابلهای (001/0p<) بهطور کلی و مؤلفههای جستجوی حمايت اجتماعی (01/0p<)، مقابله اجتنابی (001/0p<)، مقابله هيجانمدار (01/0p<)، مقابله فعالانه (01/0p<) و خويشتنداری (01/0p<) ديده شد. تحليل رگرسيون چندگانه سلسله مراتبی نيز نشان داد که متغير خودکارآمدی ادراکشده، 3/20% از واريانس متغير راهبردهای مقابلهای را تبيين نموده است. نتيجهگيری: بهرهگيری بيشتر افراد با خودکارآمدی بالا از راهبردهای مقابلهای مسألهمدار، و کاربرد بيشتر افراد با خودکارآمدی پايين از راهبردهای مقابلهای هيجانمدار، مقابله اجتنابی و خويشتنداری، مورد ترديد قرار میگيرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | خودکارآمدی، راهبردهای مقابلهای، استرس، موقعيتهای استرسزا، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Nov 2014 14:59 |
Last Modified: | 27 Nov 2014 14:59 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/1875 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |