شناسایی انواع شیوه های غیر حضوری تعامل بین کاربر و کتابدار مورد استفاده در کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی ایران

استوار, شیوا and حمیدی, علی and میرزا بیگی, مهدیه (2014) شناسایی انواع شیوه های غیر حضوری تعامل بین کاربر و کتابدار مورد استفاده در کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی ایران. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.

[img]
Preview
Text
ostovar1.pdf

Download (3MB) | Preview
Official URL: http://www.dlib.bpums.ac.ir

Abstract

چکیده: هدف: توسعه ابزارهای ارتباطات در عصر حاضر به عنوان یکی از عوامل اصلی بهبود تعامل میان افراد و سازمان‌ها مطرح است. ميزان و نوع ارتباط بین کاربر و کتابدار نيز می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان استفاده از منابع کتابخانه‌ای داشته باشد. با در نظر گرفتن ايجاد فرصت‌هاي جديد جهت برقراري ارتباط با مراجعين، كتابخانه‌ها بايد از اين فرصت‌ها جهت ارائه خدمات بيشتر به مراجعين استفاده كنند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی انواع شیوه‌های غیرحضوری تعامل بین کاربر و کتابدار، مورداستفاده در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران می‌باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مي‌باشد. در این پژوهش برای مشخص کردن استفاده یا عدم استفاده کتابخانه‌ها از انواع شیوه‌های تعامل از پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته که دارای 4 گروه و 16 زیرگروه بود استفاده شده است. همچنين به منظور شناسایی خدماتی که از طریق وب‌سایت‌ها ارائه می‌شود و همچنین تعیین ابزارهای وب 0/2 مورد استفاده در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز، از سياهه وارسي محقق‌ساخته استفاده شده است که دارای 64 بند در 12 گروه می‌باشد. يافته‌ها: در اين پژوهش دوازده خدمت تعاملي مورد استفاده در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی استخراج شد. در اين ميان كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تيپ يك، از لحاظ ارائه خدمات به صورت غيرحضوري در جايگاه اول و كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تيپ دو و سه در جايگاه بعد قرار گرفتند. از بين این خدمات،‌ خدمتی كه كمتر از همه در كتابخانه‌هاي مورد پژوهش ارائه مي‌شد خدمت امانت بين‌كتابخانه‌اي بود. تلفن، ايميل و وب‌سايت كتابخانه‌ها وسائل ارتباطي بين كاربران و كتابداران بودند. خدمات قابل‌ارائه از طريق تلفن در كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي تيپ دو و خدمات قابل ارائه از طريق ايميل در كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي تيپ يك از بقيه بيشتر بود. در اين پژوهش مشخص شد كه تمام كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تيپ يك كشور داراي وب‌سايت بودند درحالي‌كه حدود نيمي از كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاه‌هاي تيپ دو و سه فاقد وب‌سايت مستقل بوده و به ايجاد اطلاعاتي مختصر در زمينه كتابخانه در وب‌سايت دانشگاه بسنده كرده بودند. همچنين مشخص شد كه از دوازده گروه مورد بررسي در وب‌سايت كتابخانه‌ها گروه اطلاعات تماس از همه گروه‌ها بيشتر مورد توجه واقع شده بود درحالي‌كه گروه ابزارهاي وب 0/2 كمتر مورد استقبال كتابخانه‌ها قرار گرفته بود. بحث و نتيجه‌گیری: با توجه به اهميت ايجاد خدمات به صورت غيرحضوري و با توجه به يافته‌هاي پژوهش به نظر مي‌رسد بايد نسبت به گسترش ارائه خدمات به صورت غيرحضوري دركتابخانه‌هاي دانشگاهي اقدام كرد. گرچه كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاه‌هاي تيپ يك نسبت به بقيه تيپ‌ها در وضعيت بهتري قرار داشتند ولي هنوز در زمينه ارائه خدمات به صورت غيرحضوري كمبود احساس مي‌شود. كليدواژه‌ها: دانشگاه‌های علوم پزشکی، شيوه‌هاي غیرحضوری تعامل، کتابخانه‌های دانشگاهی، وب 0/2، وب‌سايت كتابخانه‌اي.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Paramedics
Depositing User: آنیتا اسلامی
Date Deposited: 07 Dec 2014 07:38
Last Modified: 07 Dec 2014 07:38
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2102

Actions (login required)

View Item View Item