تأثير آموزش تنش‌زدايی بر پايه نظريه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار

باستانی, فريده and حيدرنيا, عليرضا and وفايی, مريم and کاظم‌نژاد, انوشيروان and کاشانيان, مريم (2006) تأثير آموزش تنش‌زدايی بر پايه نظريه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 12 (2). pp. 109-116. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v12n2p109-fa.pdf

Download (219kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=18&sid=1&s...

Abstract

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثير آموزش تنش‌زدايی بر پايه نظريه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار انجام شده است. روش‌: در اين کارآزمايی بالينی، 110 زن در نخستين بارداری خود که دارای اضطراب متوسط به‌ بالابودند، در دو گروه آزمايش و گواه بررسی شدند. گروه آزمايش افزون بر مراقبت‌های معمول درمانگاه بارداری از آموزش تنش‌زدايی، بر پايه خودکارآمدی بهره گرفتند و گروه گواه تنها از مراقبت‌های عادی دوران بارداری برخوردار شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اضطراب موقعيتی و سرشتی مقياس اسپيلبرگر، مقياس استرس درک شده کوهن، کامارک و مرملشتين و مقياس خودکارآمدی نظامی و همکاران بهره گرفته شد. تحليل داده‌ها به‌کمک آزمون‌های t ، خی‌دو، من‌ويتنی و ويلکاکسون انجام شد. يافته‌ها: اين برنامه آموزشی، ضمن افزايش ميزان خودکارآمدی، سبب کاهش معنی‌دار سه متغير وابسته ( اضطراب حالت، اضطراب صفت و استرس درک شده ) در گروه آزمايش شد. نتيجه‌گيری: اين مداخله آموزشی بيانگر کاربرد مؤثر نظريه خودکارآمدی در انجام تنش زدايی و کاهش اضطراب و استرس زنان باردار است

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب، استرس، بارداری، تنش زدايی، تئوری خودکارآمدی،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 07 Dec 2014 07:38
Last Modified: 07 Dec 2014 07:38
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2104

Actions (login required)

View Item View Item