رابطه پس‌زمينه اجتماعی- فرهنگی با شيوه تربيتی والدين، موفقيت تحصيلی و سبک يادگيری فرزندان

اسعدی, محمد and ذکايی, نيره and کاويانی, حسين and محمدی, محمدرضا and گوهری, محمود رضا (2006) رابطه پس‌زمينه اجتماعی- فرهنگی با شيوه تربيتی والدين، موفقيت تحصيلی و سبک يادگيری فرزندان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 12 (1). pp. 21-28. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v12n1p21-fa.pdf

Download (235kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=32&sid=1&s...

Abstract

مقدمه: نظر به تأثير متغيرهای اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر شيوه تربيت فرزندان و نقش شيوه‌های تربيتی در انديشه، رفتار و ميزان کارآمدی تحصيلی و اجتماعی آنان، بررسی حاضر با هدف ارزيابی و آزمون موارد ياد شده در خانواده‌های تهرانی انجام شده است. روش: در يک بررسی توصيفی- مقطعی، 240 دانش‌آموز سال سوم راهنمايی (120 پسر و 120 دختر) از سه منطقه شهری تهران (مناطق 3، 11 و 19) به روش نمونه‌گيری خوشه‌ای- چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای ارزيابی پس‌زمينه اجتماعی- فرهنگی، چهار متغير جمعيت‌شناختی به شرح زير به کار برده شد: محل سکونت خانوار، شمار فرزندان، محل تولد والدين و ميزان تحصيلات والدين. برای ارزيابی شيوه تربيتی از پرسش‌نامه اقتدار تربيتی بهره گرفته شد. سبک يادگيری نيز با پرسش‌نامه سبک يادگيری کولب سنجيده شد. موفقيت تحصيلی با معدل امتحانات نهايی دانش‌آموزان ارزيابی گرديد. داده ها به کمک روش آماری تحليل واريانس، روش تعقيبی شفه، رگرسيون چند متغيره و ضريب همبستگی پيرسون تحليل گرديدند. يافته‌ها: شيوه تربيتِ مستبدانه در جنوب شهر شايع‌تر بود. بين شيوه تربيتِ مقتدرانه و نمره‌های بالاتر تحصيلی همبستگی مثبت و معنی‌دار ديده شد. آناليز واريانس نشان داد که شيوه مقتدرانه بيشتر با سبک يادگيری نظريه‌پرداز همراه است. نتيجه‌گيری: در خانواده‌های تهرانی، پس‌زمينه اجتماعی- فرهنگی با شيوه تربيت فرزند رابطه دارد و خانواده‌های مناطق جنوب شهر بيشتر از رويکرد مستبدانه استفاده می‌کنند. شيوه تربيت فرزند نيز به نوبه خود با سبک يادگيری و موفقيت تحصيلی فرزندان رابطه داشته و رويکرد مقتدرانه با سبک يادگيری نظريه‌پرداز و موفقيت تحصيلی بيشتر همراه است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پس‌‌زمينه اجتماعی- فرهنگی، شيوه‌های تربيت فرزند، موفقيت تحصيلی، سبک يادگيری،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 13 Dec 2014 09:03
Last Modified: 13 Dec 2014 09:03
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2166

Actions (login required)

View Item View Item