ساخت و هنجاريابی آزمون تشخيصی سطح خواندن برای دانش‌آموزان پايه سوم دبستان

عزيزيان, مرضيه and عابدی, محمدرضا (2005) ساخت و هنجاريابی آزمون تشخيصی سطح خواندن برای دانش‌آموزان پايه سوم دبستان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 11 (4). pp. 379-387. ISSN 1735-4315

[img] Text
ijpcp-v11n4p379-fa.pdf

Download (229kB)
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=42&sid=1&s...

Abstract

قدمه:�تشخيص زودهنگام دانش‌آموزان نارساخوان نقش مهمی در پيش‌گيری از پيامدهای زيانبار آن دارد. اين پژوهش با هدف ساخت، هنجاريابی و بررسی روايی و پايايی آزمون تشخيصی سطح خواندن برای دانش آموزان پايه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد. روش:�در اين پژوهش 569 دانش‌آموز پايه سوم دبستان که به روش نمونه‌گيری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخيصی سطح خواندن با 8 خرده‌آزمون و در سه زمينه درست خواندن، درک مطلب و آگاهی‌های واج‌شناختی، مهارت خواندن دانش‌آموزان را ارزيابی می‌کند. ابتدا آزمون در يک بررسی راهنما از نظر شاخص‌های روان‌سنجی تحليل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روايی آن، شيوه‌های بررسی همبستگی نمره‌های آزمون با معدل تحصيلی و هوشبهر، همبستگی نمره‌های خرده‌آزمون‌ها با يکديگر، بررسی روند تغيير نمره‌های آزمون با بالارفتن پايه تحصيلی و بررسی تفاوت نمره‌های آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی به‌‌کار برده شد و پايايی آن به روش بازآزمايی بررسی گرديد. يافته‌ها:�بهترين خرده‌آزمون‌ها از نظر روايی به‌ترتيب شامل روخوانی، تکميل جملات و تجانس می باشد و خرده‌آزمون‌های درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 به‌ترتيب به‌عنوان ضعيف‌ترين خرده‌آزمون‌ها مشخص گرديدند. در بررسی پايايی خرده‌آزمون‌ها نيز خرده‌آزمون روخوانی از بيشترين و درک مطلب 1 از کمترين ميزان پايايی برخوردار بود. نتيجه‌گيری: آزمون تشخيصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزيابی مهارت خواندن دانش‌آموزان پايه سوم دبستان است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: هنجاريابی، آزمون تشخيصی، خواندن،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 15 Dec 2014 10:50
Last Modified: 15 Dec 2014 10:50
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2220

Actions (login required)

View Item View Item