عزيزيان, مرضيه and عابدی, محمدرضا (2005) ساخت و هنجاريابی آزمون تشخيصی سطح خواندن برای دانشآموزان پايه سوم دبستان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 11 (4). pp. 379-387. ISSN 1735-4315
![]() |
Text
ijpcp-v11n4p379-fa.pdf Download (229kB) |
Abstract
قدمه:�تشخيص زودهنگام دانشآموزان نارساخوان نقش مهمی در پيشگيری از پيامدهای زيانبار آن دارد. اين پژوهش با هدف ساخت، هنجاريابی و بررسی روايی و پايايی آزمون تشخيصی سطح خواندن برای دانش آموزان پايه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد. روش:�در اين پژوهش 569 دانشآموز پايه سوم دبستان که به روش نمونهگيری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخيصی سطح خواندن با 8 خردهآزمون و در سه زمينه درست خواندن، درک مطلب و آگاهیهای واجشناختی، مهارت خواندن دانشآموزان را ارزيابی میکند. ابتدا آزمون در يک بررسی راهنما از نظر شاخصهای روانسنجی تحليل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روايی آن، شيوههای بررسی همبستگی نمرههای آزمون با معدل تحصيلی و هوشبهر، همبستگی نمرههای خردهآزمونها با يکديگر، بررسی روند تغيير نمرههای آزمون با بالارفتن پايه تحصيلی و بررسی تفاوت نمرههای آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی بهکار برده شد و پايايی آن به روش بازآزمايی بررسی گرديد. يافتهها:�بهترين خردهآزمونها از نظر روايی بهترتيب شامل روخوانی، تکميل جملات و تجانس می باشد و خردهآزمونهای درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 بهترتيب بهعنوان ضعيفترين خردهآزمونها مشخص گرديدند. در بررسی پايايی خردهآزمونها نيز خردهآزمون روخوانی از بيشترين و درک مطلب 1 از کمترين ميزان پايايی برخوردار بود. نتيجهگيری: آزمون تشخيصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزيابی مهارت خواندن دانشآموزان پايه سوم دبستان است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | هنجاريابی، آزمون تشخيصی، خواندن، |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 15 Dec 2014 10:50 |
Last Modified: | 15 Dec 2014 10:50 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2220 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |