همه‌گيرشناسی اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه و اختلال سلوک در دانش‌آموزان دبستانی شهر سيرجان

ضياء‌الدينی, حسن and شفيع‌زاده, ناهيد (2006) همه‌گيرشناسی اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه و اختلال سلوک در دانش‌آموزان دبستانی شهر سيرجان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 11 (4). pp. 419-425. ISSN 1735-4315

[img] Text
ijpcp-v11n4p419-fa.pdf

Download (223kB)
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=47&sid=1&s...

Abstract

مقدمه: نظر به پيامدهای زيانبار بيش‌فعالی در زندگی اجتماعی و فردی، اين پژوهش با هدف همه‌گيرشناسی اختلال بيش‌فعالی و اختلال سلوک در کودکان دبستانی 7 تا 11 ساله شهرستان سيرجان انجام شد. روش:�اين پژوهش از نوع توصيفی- مقطعی و جامعه پژوهش، دانش‌آموزان مقطع ابتدايی شهر سيرجان در سال تحصيلی 79-1378بودند. آزمودنی‌ها را 322 پسر و 334 دختر تشکيل دادند. نمونه‌گيری به‌روش خوشه‌ای- تصادفی انجام شد. داده‌ها به‌کمک پرسش‌نامه راتر گردآوری و به‌کمک آزمون آماری2c، تحليل واريانس و آزمون t تحليل شدند. يافته‌ها:�اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه در هر دو پرسش‌نامه آموزگار و پرسش‌نامه والدين در پسران 6/8% و در دختران 78/7% بود. پرسش‌نامه والدين راتر ميزان اختلال سلوک را در دختران 7/8% و در پسران 1/13% نشان داد. تفاوت ميزان شيوع در دو جنس از نظر آماری معنی‌دار بود. نتايج به‌دست آمده از پرسش‌نامه آموزگار نيز ميزان اختلال سلوک را در دختران 5/19% و در پسران 3/29% نشان داد. نتيجه‌گيری: به‌طور کلی ميزان شيوع اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه و اختلال سلوک در دانش‌آموزان دبستانی مورد بررسی بالاست و با يافته‌های ساير بررسی‌ها هم‌سويی دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: همه‌گيرشناسی، اختلال سلوک، اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه، پرسش‌نامه راتر، ايران،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 16 Dec 2014 06:17
Last Modified: 16 Dec 2014 07:11
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2229

Actions (login required)

View Item View Item