تأثير آموزش مديريت رفتاری به والدين کودکان پيش‌دبستانی مبتلا به اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه

حاجبی, احمد and حکيم شوشتری, ميترا and خواجه‌الدين, نيلوفر (2006) تأثير آموزش مديريت رفتاری به والدين کودکان پيش‌دبستانی مبتلا به اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 11 (4). pp. 435-440. ISSN 1735-4315

[img] Text
ijpcp-v11n4p435-fa.pdf

Download (193kB)
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=49&sid=1&s...

Abstract

مقدمه:�به‌دليل عوارض جانبی داروها و تأثير کوتاه‌مدت دارودرمانی در درمان اختلال بيش‌فعالی با کمبود توجه(ADHD) اين بررسی با هدف تعيين اثربخشی آموزش مديريت رفتاری به والدين کودکان پيش‌دبستانی مبتلا به اختلال يادشده در کاهش علايم بيماری انجام شده است. روش:�اين بررسی از آبان 1381 تا شهريور 1382 در درمانگاه کودکان بيمارستان روانپزشکی ايران انجام شد. 18 کودک پيش‌دبستانی (12 پسر، 6 دختر) مبتلا به ADHD با روش نمونه‎گيری در دسترس انتخاب شدند و به‌کمک مقياس‌های اندازه‎گيری کانرز والدين و رابطه والد- کودک پيش از آموزش و پس از آن ارزيابی شدند. داده‌های گردآوری شده به‌کمک آزمون آماری t تحليل گرديدند. يافته‌ها:�نمره‌های مقياس ارزيابی کانرز والدين و آزمون تعامل والد – کودک پيش از آموزش مديريت رفتاری والدين و پس از آن تفاوت معني‎داری را نشان دادند. نتيجه‌گيری:�آموزش مديريت رفتاری والدين مي‎تواند در بهبود علايم کودکان پيش دبستانی مبتلا به ADHD مؤثر باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش مديريت رفتاری والدين، اختلال بيش فعالی با کمبود توجه، مقياس اندازه‎گيری کانرز والدين، مقياس رابطه والد- کودک،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 16 Dec 2014 07:49
Last Modified: 16 Dec 2014 07:49
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2233

Actions (login required)

View Item View Item