بروز سارکوم کاپوسی به دنبال درمان سرکوب‌گر ايمنی در بولوز پمفيگوييد: معرفی 1 بيمار

راثی, عباس and سلطانی عربشاهی, راضیه and ستاره‌شناس, رویا (2005) بروز سارکوم کاپوسی به دنبال درمان سرکوب‌گر ايمنی در بولوز پمفيگوييد: معرفی 1 بيمار. مجله علوم پزشکی رازی, 11 (44). pp. 945-950. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v11n44p945-fa.pdf

Download (297kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=94&sid=1&sl...

Abstract

سارکوم کاپوسی نوعی تومور بدخيم اندوتليوم عروق خونی و لنفاتيک است که 4 شکل بالينی دارد. تمام انواع اين تومور با ويروس هرپس انسانی نوع 8(8-HHV) در ارتباط هستند. در اين مقاله مرد 71 ساله‌ای که 6 ماه پس از درمان بولوز پمفيگوييد با پردنيزولون و آزاتيوپرين پلاک‌های بنفش رنگی روی گوش، نوک بينی و انگشت دست وی ظاهر شده بود معرفی می‌شود. بررسی آسيب‌شناسی ضايعات نشان دهنده سارکوم کاپوسی بود که به دنبال اين تشخيص، دوز آزاتيوپرين بيمار کاهش يافت. تاکنون موارد نادری از سارکوم کاپوسی در زمينه درمان بولوز پمفيگوييد در مقالات گزارش شده است و در برخی از اين موارد وجود 8-HHV نيز ثابت شده است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: بولوز پمفيگوييد، سارکوم کاپوسی، نقص ايمنی
Subjects: WR Dermatology
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 17 Dec 2014 11:34
Last Modified: 29 May 2017 08:13
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2253

Actions (login required)

View Item View Item