افخم ابراهيمی, عزيزه and نصراصفهانی, مهدی and ثقفی, نادیا (2004) انتظارات و رضايت بيماران از پزشک معالج خود. مجله علوم پزشکی رازی, 11 (41). pp. 367-375. ISSN 2228-7051
|
Text
RJMS-v11n41p367-fa.pdf Download (235kB) | Preview |
Abstract
هدف از اين پژوهش تعيين نوع انتظارات و رضايت بيماران از پزشک معالج خود بوده است. در اين مطالعه 375 بيمار که به طور سرپايی به درمانگاههای مختلف روزانه بيمارستان رسول اکرم(ص) مراجعه کرده بودند، توسط نمونهگيری نسبتی انتخاب شدند و مقياس “خواسته بيماران” که 3 انتظار، حمايت عاطفی، بررسی و درمان را میسنجد و يک پرسشنامه رضايت که شامل سئوالاتی در مورد پيروی بيماران از دستورات پزشکی و سطح کلی رضايت آنها بود، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده جهت تجزيه و تحليل به برنامه SPSS انتقال يافت. بررسی يافتهها که براساس 4 فرضيه انجام شد نشان داد که بين درمانگاههای مختلف از نظر انتظارات “حمايت عاطفي” و “بررسی و درمان” تفاوت معنیداری وجود دارد. علاوه بر آن رضايت بيماران با برآورده شدن خواسته “توجيه شدن” همبستگی معنیداری را نشان داد هم چنين رابطه مثبت و معنیداری بين رضايت و پيروی از دستورات دارويی و تغيير پزشک وجود داشت. آگاهی پزشکان از انتظارات بيماران و عواملی که روی رضايت آنها موثر است موجب بهبود روابط پزشک ـ بيمار و کيفيت مراقبت بهداشتی میشود که هدف نهايی سيستم بهداشتی میباشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | انتظارات، رضايت بيماران، پزشک معالج |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 27 Dec 2014 05:53 |
Last Modified: | 27 Dec 2014 05:53 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2328 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |