حاجیان مطلق, ناصر and فرشی, سوسن and عبدالهی, عشرت and ارونتاج, علی and کردستانی, آزاده and احمدی يزدی, سیروس and خرمی بنارکی, آناهیتا and اسدی, علی and کيانپيشه, معصومه and بيات, رزاق and نرمانی, محمدرضا (2004) بررسی آگاهی و نگرش دانشآموزان دبيرستانی از بيماری ايدز در شهرستان ساوجبلاغ. مجله علوم پزشکی رازی, 11 (41). pp. 393-399. ISSN 2228-7051
|
Text
RJMS-v11n41p393-fa.pdf Download (222kB) | Preview |
Abstract
هدف از اين مطالعه سنجش نگرش و تعيين آگاهی دانشآموزان دبيرستانی از بيماری ايدز بوده است. اين مطالعه مقطعی توصيفی روی دانشآموزان دبيرستانهای شهرستان ساوجبلاغ انجام شد. بدين منظور 1224 نفر از دانشآموزان دبيرستانی از 58 مدرسه شهری و روستايی ساوجبلاغ طبق جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند سپس پرسشنامههايی شامل 23 سئوال توسط آنها تکميل گرديد. اين سئوالات در مورد اين که دانشآموزان مهمترين تهديد عليه سلامتی را چه میدانستند و نيز روشهای پيش گيری از ايدز، راههای انتقال بيماری و منابع اطلاعرسانی بود. پردازش دادهها توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت. براساس نتايج به دست آمده 7/29% دانشآموزان ايدز را مهمترين تهديد عليه سلامتی میدانستند در حالی که 5/19% آنها آلودگی محيط زيست و 9/11% آنها اعتياد را مهمترين تهديد عليه سلامتی می دانستند. در 3/84% موارد اطلاعات دانشآموزان در رابطه با ايدز از طريق تلويزيون و تنها در 5/15% موارد از طريق متون درسی کسب شده بود. دانشآموزان در 9/34% موارد افراد بیبند و بار از نظر جنسی و در 1/33% موارد معتادان تزريقی را بيشترين مبتلايان به ايدز می دانستند. در زمينه راههای انتقال ايدز 93% تيغ سلمانی مشترک را عامل انتقال ذکر کرده بودند. پنجاه و هشت درصد معتقد بودند که بيمار مبتلا به ايدز بايد در مکانی جدا از اجتماع نگهداری شود. سی و نه درصد آنها کاندوم را در پيشگيری از ابتلا به ايدز و 81% آنها واکسيناسيون در مقابل ايدز را از راههای موثر در پيشگيری میدانستند. در 64% موارد دانشآموزان ترجيح میدادند که اطلاعات مربوط به ايدز را از طريق کادر پزشکی دريافت کنند و 91% آنها با اجباری شدن تست ايدز قبل از ازدواج موافق بودند. در 7/50% از موارد، دانشآموزان در طی سال گذشته درگيری بدنی و فيزيکی نداشته و 1/76% آنها اصلاً سيگار نکشيده بودند. اين مطالعه نشان داد که تلويزيون در افزايش آگاهیهای دانشآموزان بسيار موثر بوده است در حالی که کتابهای درسی به علت کمبود اطلاعات، نقش اندکی در افزايش آگاهی دانشآموزان درباره بيماری ايدز داشتند. اغلب دانشآموزان ترجيح داده بودند که اطلاعات را از طريق کادر پزشکی دريافت کنند. در ارتباط با روشهای انتقال ايدز و پيشگيری از آن و روشهای جلوگيری از بارداری، آگاهی دانشآموزان اندک بود و به نظر میرسد که جهت آموزش اين مطالب بايد تدبيری انديشيده شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آگاهی و نگرش، منابع اطلاعرسانی، ايدز، دانشآموزان، |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 27 Dec 2014 05:53 |
Last Modified: | 27 Dec 2014 05:53 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2331 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |