سلطانی عربشاهی, سید کامران and عجمی, آزیتا and سيابانی, ثریا (2004) بررسی تأثير کارگاه آموزشی مهارتهای تدريس بر کيفيت تدريس دستياران. مجله علوم پزشکی رازی, 11 (39). pp. 49-57. ISSN 2228-7051
|
Text
RJMS-v11n39p49-fa.pdf Download (291kB) | Preview |
Abstract
مطالعات نشان میدهند که در چرخه آموزش بالينی، دستياران نقش عمدهای در آموزش کارآموزان و کارورزان دارند. هم چنين به دليل حضور بيشتر در مراکز آموزشی ـ درمانی اغلب موارد رهبران تيم آموزشی در بخشهای بالينی میباشند بنابراين برخورداری از آمادگی رسمی برای کسب مهارتهای تدريس، آشنايی با روشهای نوين تدريس و چگونگی افزايش اثربخشی آموزشی، تهيه اهداف آموزشی و مارپيچ آموزشی از ضروريات برنامههای دستياری محسوب میشوند. هدف از اين پژوهش بررسی ميزان تأثير آموزش مهارتهای تدريس بر نقش آموزشی دستياران داخلی وکودکان در دانشگاه علوم پزشکی ايران و کرمانشاه بود تا بدين ترتيب بتوان برنامههای آموزشی در جهت تقويت مهارتهای تدريس دستياران را تدوين کرد. روش مطالعه از نوع نيمه تجربی بود و برای پاسخدهی کارورزان، پرسشنامهای خود ايفا حاوی سؤالاتی در مورد 7 محور کلی مهارتهای تدريس براساس مقياس ليکرت طراحی شد. مطالعه آزمايشی انجام شده روايی صوری در حد مطلوب داشت و روايی محتوايی و ضريب پايايی(آلفای کرونباخ 45% و 015/0=p) نيز تعيين شد سپس مطالعه اصلی روی کارورزان بخشهای داخلی و کودکان در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه ايران و کرمانشاه صوت گرفت و پس از جمعآوری پرسشنامه تکميلی، کارگاه آموزشی 1 روزه برای دستياران انتخابی در اين 2 بخش بالينی برگزار گرديد و 3-2 ماه بعد از برگزاری کارگاه، به طور مجدد پرسشنامه ذکر شده ميان کارورزان توزيع و پس از تکميل جمعآوری شد. در مرحله اول در دانشگاه علوم پزشکی ايران 164 کارورز و در دانشگاه کرمانشاه 67 کارورز که دارای شرايط لازم بودند پرسشنامه مربوطه را تکميل نمودند سپس 37 دستيار داخلی و کودکان(سال دوم و سوم) در دانشگاه ايران و 16 دستيار داخلی و کودکان(سال دوم و سوم) در دانشگاه کرمانشاه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، در کارگاه آموزشی مهارتهای تدريس بالينی به طور جداگانه شرکت کردند و در مرحله دوم 56 کارورز از دانشگاه ايران و 44 کارورز از دانشگاه کرمانشاه به طور مجدد پرسشنامه را تکميل نمودند. محور اصلی نتايج پيرامون 7 محور کلی مهارتهای آموزش، مهارتهای ارتباطی، ايفای نقش، ارائه بازخورد، روابط با دانشجو، ارزيابی و خصوصيات حرفهای بود که در هر مورد مقايسه نتايج حاصل از 2 دانشگاه قبل و بعد از برگزاری کارگاه آموزشی صورت گرفت. در مقايسه 2 دانشگاه با استفاده از آزمون مجذور کای، مشاهده شد که با برگزاری کارگاه آموزشی، ميانگين امتيازات مهارتهای ذکر شده در 7 محور عمده، در 2 دانشگاه افزايش يافته است که اين تفاوت معنیدار بود(001/0=Pvalue). هم چنين اين تفاوت در هر يک از 7 محور در دانشگاه ايران نيز معنیدار بود(بدين معنا که با برگزاری کارگاه آموزشی، ميانگين امتيازات مهارتهای فوق در دانشگاه ايران افزايش يافته بود). در دانشگاه کرمانشاه در 5 محور کلی اين تفاوت معنیدار به دست آمد اما در 2 محور ارائه بازخورد و خصوصيات حرفهای معنیدار نبود. با توجه به نتايج به دست آمده در رابطه با رشد فزاينده رتبهای که کارورزان در مورد مهارتهای تدريس دستياران سال دوم و سوم بالينی در هر دو دانشگاه ذکر کرده بودند، به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی و تربيتی برای دستياران گروههای مختلف بالينی به منظور آشنايی و تقويت مهارتهای تدريس بالينی در طول دوره دستياری بايد در دانشکدههای پزشکی مورد توجه بيشتری قرار گيرد و بهتر است براساس سنجش نيازهای موجود، برنامههای آموزشی مهارتهای تدريس برای دستياران از ابتدای ورود به دوره دستياری در نظر گرفته شوند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مهارتهای تدريس، تدريس بالينی،دستيار، بخش بالينی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 30 Dec 2014 08:00 |
Last Modified: | 30 Dec 2014 08:00 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2385 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |