بررسی کيفيت زندگی بيماران مبتلا به آکنه در مدارس راهنمايی و دبيرستان-های شهر قزوين

بهشتی, اکرم and باریکانی, آمنه (2006) بررسی کيفيت زندگی بيماران مبتلا به آکنه در مدارس راهنمايی و دبيرستان-های شهر قزوين. دوماه نامه طب جنوب, 12 (1). pp. 60-66. ISSN 4374-1735

[img]
Preview
Text
BPUMS-v12n1p60-fa.pdf

Download (180kB) | Preview
Official URL: http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_id=174&sid=1&...

Abstract

زمينه: بيماری های پوستی ابعاد مختلف زندگی بيماران مبتلا را تحت تأثير قرار می دهند. آکنه به عنوان يکی از بيماری های التهابی پوست تأثير بارزی در کيفيت زندگی افراد به خصوص نوجوانان دارد. مواد و روش‌ها: با استفاده از يک مطالعه توصيفی تحليلی و با بکارگيری روش نمونه گيری خوشه ای، 403 نفر از دانش آموزان راهنمايی و دبيرستانی مبتلا به آکنه انتخاب شدند. داده های مورد نياز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد بررسی کيفيت زندگی بيماران آکنه ای (DLQI و CADI) به صورت مصاحبه حضوری جمع آوری شد و نتايج توصيفی استخراج و روابط تحليلی با استفاده از آزمون کای دو و ضريب همبستگی اسپيرمن آناليز گرديد. يافته‌ها: ميانگين سنی دانش آموزان 1±8/15 بود. 4/48 درصد از شرکت کنندگان مذکر و 6/51 درصد مونث بودند. 2/31 درصد به علت وجود آکنه پرخاشگری در حد زياد و بسيار زياد داشتند. 7/13 درصد دچار مشکلاتی در فعاليت های اجتماعی به علت آکنه شده بودند. 8/30 درصد اظهار داشتند که به علت ظاهر پوستی خود احساس افسردگی می کنند. ارتباط معنی داری بين سطح سواد والدين با کيفيت زندگی دانش آموزان مبتلا به آکنه مشاهده شد (1 00/0 =P) . نتيجه گيری: يافته های اين مطالعه نشان می دهد که بين شدت آکنه و کيفيت زندگی ارتباط معنی داری وجود دارد. وجود آکنه می تواند ابعاد مختلف زندگی بيماران را به درجات متفاوت تحت تأثير قرار دهد تا در فعاليت های اجتماعی، درسی، تفريحی و همچنين ابعاد روحی و روانی، افراد از اين بيماری متأثر شوند. واژه‌های کلیدی: آکنه، دانش‌آموزان، کيفيت زندگی، اگزوداتيو،

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Research Center > The Persian Gulf Tropical Medicine Research Center
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 12 Aug 2014 09:22
Last Modified: 30 Sep 2014 10:28
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/252

Actions (login required)

View Item View Item