تأثير گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی و اضطراب بيماران مبتلا به اختلال خلقی

يعقوبی نصر‌آبادی, محمد and عاطف وحيد, محمد کاظم and احمدزاده, غلامحسين (2003) تأثير گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی و اضطراب بيماران مبتلا به اختلال خلقی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 9 (2). pp. 56-63. ISSN 1735-4315

[img] Text
ijpcp-v9n2p56-fa.pdf

Download (197kB)
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=191&sid=1&...

Abstract

هدف: هدف از اجرای اين پژوهش ارزيابی ميزان تأثير گروه درمانی شناختی- رفتاری در کاهش افسردگی و اضطراب بيماران مبتلا به اختلال خلقی بوده است. روش: آزمودنی‌های پژوهش را 14 بيمار بستری در بخش روانپزشکی مردان بيمارستان نور در شهر اصفهان با تشخيص اختلال خلقی در دوره افسردگی تشکيل داده‌اند که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمايشی و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه طبق معمول دارو مصرف نمودند. پيش از مداخله درمانی هر دو گروه با پرسش‌نامه افسردگی بک و مقياس اضطراب زونگ مورد ارزيابی قرار گرفتند. گروه آزمايشی افزون بر دارودرمانی در ده جلسه گروه درمانی شناختی- رفتاری شرکت نمودند و در گروه گواه به‌جز دارو درمانی، هيچ‌گونه مداخله روانشناختی انجام نشد. در پايان مداخله درمان غيردارويی، هر دو گروه بارديگر با آزمون‌های يادشده مورد ارزيابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از آزمونt وابسته و مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: يافته‌های پژوهش نشان داد که گروه درمانی شناختی- رفتاری به‌طور معنی‌داری )05/0(p< در کاهش افسردگی بيماران بستری مبتلا به اختلال خلقی مؤثر بوده است اما اين روش در کاهش اضطراب بيماران تأثير چشمگيری نداشته است. نتيجه: گروه درمانی شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش افسردگی بيماران بستری مبتلا به اختلال خلقی مؤثر باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اختلال خلقی، افسردگی، اضطراب، گروه درمانی شناختی- رفتاری،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 07 Jan 2015 11:01
Last Modified: 07 Jan 2015 11:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2521

Actions (login required)

View Item View Item