تأثير آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفيف

بيان زاده, سيد اکبر and ارجمندی, زهرا (2003) تأثير آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفيف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 9 (1). pp. 27-34. ISSN 1735-4315

[img] Text
ijpcp-v9n1p27-fa.pdf

Download (193kB)
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=201&sid=1&...

Abstract

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ميزان اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفيف انجام شده است. روش: 28 دانش‌آموز که برپايه آزمون هوش وکسلر کودکان، عقب‌مانده ذهنی خفيف تشخيص داده شده و دارای سطوح سازگاری پايين در خرده مقياس‌های مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن مقياس واينلند، با هوشبهر 63 تا 67 و در گروه سنی 11 سال تا 11 سال و 10 ماه بودند، انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمايش (14=n) و گواه (14=n) تقسيم شدند. نخست هر يک از آزمودنی‌ها به‌کمک فهرست مهارت‌های اجتماعی و دو خرده مقياس مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن مقياس واينلند ارزيابی شدند. سپس آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌مدت 5/2 ماه در 15 جلسه آموزشی برای آزمودنی‌‌های گروه آزمايش اجرا شد. در پايان دوره آموزش و 2 ماه پس از آن، همه آزمودنی‌‌ها دوباره به کمک ابزارهای يادشده ارزيابی شدند. يافته‌ها: تحليل داده‌ها نشان داد که گروه آزمايش پس از پايان جلسات آموزشی، بهبود معنی‌داری را در زمينه رفتار سازگارانه (مجموع مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن) و مهارت‌های اجتماعی پيدا کرده است. بررسی پيگيری نيز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش، 2 ماه پس از پايان آموزش نيز همچنان حفظ شده است. نتيجه: آموزش مهارت‌های اجتماعی سبب افزايش رفتار سازگارانه کودکان مبتلا به عقب‌ماندگی خفيف ذهنی می‌شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مهارت‌های اجتماعی، رفتار سازگارانه، عقب‌مانده ذهنی خفيف،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 12 Jan 2015 10:32
Last Modified: 12 Jan 2015 10:32
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2590

Actions (login required)

View Item View Item