اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی اليس و آرام‌سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان

بيابانگرد, اسماعيل (2003) اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی اليس و آرام‌سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 8 (3). pp. 36-42. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v8n3p36-fa.pdf

Download (158kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=224&sid=1&...

Abstract

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشی روش‌های درمانی چندوجهی لازاروس، عقلانی ـ عاطفی اليس، آرام‌سازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان اجرا شد. روش: از مراجعان مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزان آموزش و پرورش شهر تهران و مراکز خدمات مشاوره‌ای مرکز ملی جوانان در سطح شهر تهران 83 نفر دانش‌آموز دبيرستانی مبتلا به اضطراب امتحان انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در پنج گروه درمانی زير گنجانده شدند: چندوجهی لازاروس (17نفر)، عقلانی ـ عاطفی اليس (17نفر)، آرام‌سازی (18نفر)، دارونما (15نفر)، و گروه گواه (16نفر). پس از اعمال ده جلسه درمان بر هر يک از گروه‌ها به‌صورت هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه 50 دقيقه، دوباره مقياس اضطراب امتحان روی آزمودنی‌ها اجرا شد. يافته‌ها: تحليل داده‌ها با استفاده از طرح آزمايشی پيش‌آزمون ـ پس‌آزمون چندگروهی و تحليل واريانس نشان داد که هر چهار روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخش‌تر از گروه گواه بوده است. بين روش درمان چندوجهی لازاروس و روش عقلانی ـ عاطفی اليس تفاوت معنی‌داری ديده نشد. روش درمان چندوجهی لازاروس از روش‌های آرام‌سازی، دارونما و گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر بود. بين روش درمانی آرام‌سازی و روش دارونما در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی‌داری ديده نشد. نتيجه: هر چهار روش درمانی در درمان اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر از گروه گواه بود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اضطراب امتحان، آرام‌سازی، درمان عقلانی- عاطفی اليس، درمان چندوجهی لازاروس،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 21 Jan 2015 10:49
Last Modified: 21 Jan 2015 10:49
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2706

Actions (login required)

View Item View Item