بررسی کيفيت زندگی دانش‏آموزان نابينا و همتايان بينای آنها

افتخار, حسن and نجومی, مرضيه and کوهپايه زاده, جليل (2002) بررسی کيفيت زندگی دانش‏آموزان نابينا و همتايان بينای آنها. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 7 (4). pp. 49-55. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v7n4p49-fa.pdf

Download (168kB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=256&sid=1&...

Abstract

دف: هدف از اين پژوهش مقايسه کيفيت زندگی دانش آموزان نابينا با همتايان بينای آنها در شهر تهران است. روش: در اين پژوهش 93 نفر از دانش‏آموزان نابينا (18 دختر و 75 پسر) 15 ساله و بالاتر، ساکن تهران و مشغول به تحصيل در مدارس کودکان استثنايی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مقايسه به روش نمونه‏گيری تصادفی چند مرحله‏ای از دانش آموزان عادی مدارس شهر تهران به تعداد سه برابر دختران و دو برابر پسران نابينا، انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها، پرسشنامه کيفيت زندگی و معاينه حدت بينايی به کار برده شد. يک بررسی راهنما برای از ميان برداشتن برخی نارسائيها، افزايش پايايی (محاسبه آلفای کرونباخ) و افزايش اعتبار سازه‏ای (از روش تحليل عامل) انجام گرفت. يافته‏ها: تجزيه و تحليل داده‏ها نشان داد که بين کيفيت زندگی دو گروه مورد بررسی تفاوت معني‏دار وجود ندارد ولی تنها در حوزه تحرک کيفيت زندگی تفاوت معني‏دار ديده شد. بين کيفيت زندگی و حدت بينايی در دانش آموزان نابينا ارتباط معني‏دار به دست آمد. سواد پدر و مادر در گروه دانش‏آموزان بينا به شکل معني‏دار بالاتر از دانش‏آموزان نابينا بود. نتيجه: فراهم آوردن تسهيلات حمل و نقل فردی و اجتماعی خاص نابينايان و پيشگيری از پيشرفت نقايص بينايی و تصحيح هر چه کاملتر کاهش بينايی با استفاده از وسايل کمک بينايی جديد و مناسب، نقش مؤثری در بالا بردن کيفيت زندگی دانش‏آموزان نابينا دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کيفيت زندگی، نابينايی، کم بينايی، دانش آموزان،
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 24 Jan 2015 09:24
Last Modified: 24 Jan 2015 09:24
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2748

Actions (login required)

View Item View Item