مقايسه دو روش تصويری و کلامی بيان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله

ايمانی شکيبايی, مرسده and عشايری, حسن and آقا رسولی, زهرا and کيهانی, محمد رضا (2002) مقايسه دو روش تصويری و کلامی بيان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 7 (3). pp. 62-70. ISSN 1735-4315

Full text not available from this repository.
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1981&sid=1...

Abstract

هدف: مراد از پژوهش حاضر تهيه آزمون ناميدن افعال در کودکان سالم و دستيابی به راهبرد مناسب در ارزيابی بيان افعال کودکان دچار اختلال زبانی بوده است. روش: اين پژوهش يک بررسی تحليلی است که در سال 1379 در 140 کودک 4 و 5 ساله مهدکودکهای شرق تهران که به شيوه خوشه­ای – تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفته است. در روش تصويری 30 تصوير رنگی مقابل کودک گذاشته شد تا نام ببرد و در روش کلامی 30 سوال در مورد افعال مورد نظر پرسيده شد و سپس امتيازات هر کودک به عنوان شاخص بيان افعال در آن روش در نظر گرفته شد. يافته­ها: کودکان 4 ساله هيچ تفاوتی در امتيازهای کلامی و تصويری نداشتند، اما دختران 5 ساله در بيان افعال به روش کلامی نسبت به روش تصويری برتری داشتند. نتيجه: اين بررسی نشان داد که استفاده از روش سوال کردن يا شرح راجع به انجام کار برای بازيابی افعال بهتر از تصاوير ساکن بنظر مي­رسد و ضمن ترغيب کودک به فعاليت ذهنی پويا، وی را به فکر کردن و يادآوری بهتر وا مي­دارد. ضمناً رمزگشايی بينايی اطلاعات غيرکلامی به حالات ذهنی تصوير و تصورات کودک بستگی دارد و تصاوير ساکن روش مناسبی در ارزيابی افعال به نظر نمي­رسد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 24 Jan 2015 10:35
Last Modified: 24 Jan 2015 10:35
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2761

Actions (login required)

View Item View Item