بررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانش‌آموزان دبستانی

بغدادچی, جلیل and امانی, رضا and خواجه‌موگهی, ناهید (2002) بررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانش‌آموزان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 8 (27). pp. 535-539. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v8n27p535-fa.pdf

Download (179kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=382&sid=1&s...

Abstract

اين مطالعه تحقيقی‌ است که بشکل کار آزمايی کنترل شده تصادفی و متقاطع جهت ارزيابی اثرات مصرف صبحانه بر ميزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت انجام شد. در اين مطالعه 2 گروه 19 نفری از دانش‌آموزان دبستانی پايه دوم (8 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. تستهای استاندارد تمرکز (آزمون اعداد) و حافظه (بياد آوردن کلمات و تداعی معانی)، در 2 مرحله قبل و بعد از صبحانه و در هر دو گروه بطور همزمان انجام شدند. در مرحله دوم (پس از 1 روز فاصله) گروهها جابجا و آزمونهای جديد ارائه شدند. صبحانه بر اساس 20% ميزان انرژی توصيه شده ( RDA= Recommended Dietary Allowances ) و توسط غذاهای محلی و قابل دسترس تهيه و راًس ساعت 8 صبح داده شد و پس از 1 ساعت آزمون دوم انجام گرديد. متغير‌های بررسی شده شامل اطلاعات مربوط به قد و وزن دانش‌آموزان، داده‌های اجتماعی- اقتصادی خانواده (سطح سواد، شغل والدين و نوع منزل مسکونی)، تعداد اتاقهای منزل، ساعتهای خواب و بيداری نمونه‌ها، تعداد فرزندان و کل افراد خانواده، نظر والدين و معلم در مورد وضعيت تحصيلی و فعاليتهای جسمی و اجتماعی کودک، معدل ثلث و سال گذشته، امکانات رفاهی منزل نظير تلويزيون و کامپيوتر، عادت به مصرف صبحانه و اشتهای کودک و نيز شام وی بودند. نتايج بدست آمده، بهبود امتيازات تست تمرکز و حافظه رادر گروهی که صبحانه مصرف کرده بودند نشان داد بطوريکه در هر دو گـــروه بيش از 2 نمره بر امتيازات آنها افزوده شد (05/ 0 P< ) . در گروهی که صبحانه دريافت نکرده بودند، امتياز تست حافظه اندکی افت نشان داد که از نظر آماری معنی‌دار نبود اما قابل توجيه بود. از آنجائيکه 2 گروه، شباهت زيادی با يکديگر داشتند و هيچيک از متغيرهای اوليه بين آنها تفاوت معنی‌داری را نشان نداده بود، می‌توان نتايج حاصل را بخوبی و با اطمينان بيشتـر به مصرف صبحانه ربط داد. با توجه به اهميت تأمين تغذيه سالم برای کودکان بويژه به کمک منابع محلی و قابل دسترس و نيز امکان تعميم اين‌گونه نتـايج در سطح وسيعتـر در داخل کشور، به عقيده نويسندگـان مقالـه، اين پژوهش مـی‌تواند بعنوان يک Pilot Study مد نظر قرار گيرد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: صبحانه،تمرکز،حافظه کوتاه مدت، دانش‌آموزان دبستان،
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 25 Jan 2015 10:38
Last Modified: 25 Jan 2015 10:38
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2765

Actions (login required)

View Item View Item