جمالی, احمد and جمالی, حميد and عشايری, حسن and اصفهانی, محمد مهدی and نيک بخت نصر آبادی, عليرضا (2001) بررسی تأثير رويکردهای نوين در يادگيری حسی آيات قرآن کريم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 7 (1,2). pp. 68-76. ISSN 1735-4315
|
Text
ijpcp-v7n1p68-fa.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
هدف: برای از ميان برداشتن مشکلات يادگيری آيات قرآن کريم با توجه به اينکه رمزبندی اين اطلاعات (آيهها) در چرخهء واجشناختی و بازيابی آنها به وسيله راهاندازی در حافظه ضمنی صورت ميگيرد، با استفاده از بهينهسازی ابزار يادگيری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گرديده است. روش: طی يک بررسی آزمايشی 120 دانشآموز پسر، دردو گروه آزمايشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنيهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبيرستان مشغول تحصيل بودهاند. آزمودنيهای گروه آزمايش به شيوه يادگيری نوين و آزمودنيهای گروه گواه به شيوه سنتی 21 آيه برگزيده شده را فرا گرفته و حفظ کردهاند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ويک آزمون شفاهی ميزان يادآوري آنها مورد ارزيابی و سنجش قرار گرفت. پس از اجرای نخستين آزمون کتبی دانشآموزان بر حسب ميزان پاسخهای صحيح در سه گروه ضعيف، متوسط و قوی قرار گرفتند. نتيجه: نتايج آزمون کتبی اول و دوم به وسيله آزمون مجذور خی تفاوت معني داری در دو گروه نشان داد. همچنين نتيجه به دست آمده به وسيله آزمون رگرسيون لجستيک چند جملهای در آزمون کتبی اول و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اوليه ضعيف باشد و با روش جديد مورد آموزش قرار بگيرد، به ترتيب 88 و 67 برابر بيشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببيند
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 27 Jan 2015 06:49 |
Last Modified: | 27 Jan 2015 06:49 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2783 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |