بررسی تأثير رويکردهای نوين در يادگيری حسی آيات قرآن کريم

جمالی, احمد and جمالی, حميد and عشايری, حسن and اصفهانی, محمد مهدی and نيک بخت نصر آبادی, عليرضا (2001) بررسی تأثير رويکردهای نوين در يادگيری حسی آيات قرآن کريم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 7 (1,2). pp. 68-76. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v7n1p68-fa.pdf

Download (3MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1969&sid=1...

Abstract

هدف: برای از ميان برداشتن مشکلات يادگيری آيات قرآن کريم با توجه به اينکه رمزبندی اين اطلاعات (آيه‏ها) در چرخهء واج‏شناختی و بازيابی آنها به وسيله راه‏اندازی در حافظه ضمنی صورت مي‏گيرد، با استفاده از بهينه‏سازی ابزار يادگيری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گرديده است. روش: طی يک بررسی آزمايشی 120 دانش‏آموز پسر، دردو گروه آزمايشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنيهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبيرستان مشغول تحصيل بوده‏اند. آزمودنيهای گروه آزمايش به شيوه يادگيری نوين و آزمودنيهای گروه گواه به‏ شيوه سنتی 21 آيه برگزيده شده را فرا گرفته و حفظ کرده‏اند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ويک آزمون شفاهی ميزان يادآوري‏ آنها مورد ارزيابی و سنجش قرار گرفت. پس از اجرای نخستين آزمون کتبی دانش‏آموزان بر حسب ميزان پاسخهای صحيح در سه گروه ضعيف، متوسط و قوی قرار گرفتند. نتيجه: نتايج آزمون کتبی اول و دوم به وسيله آزمون مجذور خی تفاوت معني‏ داری در دو گروه نشان داد. همچنين نتيجه به دست آمده به وسيله آزمون رگرسيون لجستيک چند جمله‏ای در آزمون کتبی اول‏ و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اوليه ضعيف باشد و با روش جديد مورد آموزش قرار بگيرد، به‏ ترتيب 88 و 67 برابر بيشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببيند

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 27 Jan 2015 06:49
Last Modified: 27 Jan 2015 06:49
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2783

Actions (login required)

View Item View Item