کارکرد عصب‏شناختی کودکان دارای نارسائيهای ويژه يادگيری و مقايسه آن با کودکان عادی

زارعی زوارکی, اسماعيل (2001) کارکرد عصب‏شناختی کودکان دارای نارسائيهای ويژه يادگيری و مقايسه آن با کودکان عادی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 7 (1,2). pp. 85-92. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v7n1p85-fa.pdf

Download (3MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1971&sid=1...

Abstract

هدف: در اين پژوهش مهارتهای حرکتی و شيوه کارکرد سيستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که‏ ابتدايي‏ترين پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعاليتهای بازتابی آغاز گرديده، با رشد و تکامل دستگاه‏ اعصاب مرکزی پيچيده‏تر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط مي‏شود، بررسی وضعيت حرکتی کودک،ما را از شيوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش: در اين بررسی چگونگی عملکرد سيستم عصبی 20 نفر دانش‏آموزان پسر داراي‏ نارساييهای ويژه يادگيری رياضيات و 20 نفر دانش‏آموزان عادی پسر پايه‏های سوم و چهارم ابتدايی شهر تهران به کمک‏ آزمون هوشی ريون کودکان، آزمون تشخيص اختلالات يادگيری رياضيات و آزمون رشد حرکتی لينکلن- اوزرتسکی مورد بررسی و مقايسه قرار گرفت. داده‏های پژوهش به کمک ضريب همبستگی و آزمون t مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‏ها: يافته‏های پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانش‏آموزان عادی بهتر از دانش‏آموزان داراي‏ مشکلات يادگيری در رياضيات است. همچنين مهارتهای حرکتی درشت و ظريف و هماهنگی حرکتی، سرعت حرکتی و تعادل ايستای دانش‏آموزان عادی بهتر از مهارتهای ياد شده در دانش‏آموزان دارای مشکلات يادگيری در رياضيات بوده است

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 27 Jan 2015 06:49
Last Modified: 27 Jan 2015 06:49
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2785

Actions (login required)

View Item View Item