بررسی عوامل روانی،اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصيلي‏ دانش‏آموزان شاهد استان همدان

حيدری پهلويان, احمد and فرزادسير, کامران and اقباليان, معصومه (2000) بررسی عوامل روانی،اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصيلي‏ دانش‏آموزان شاهد استان همدان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 6 (1). pp. 60-68. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v6n1p60-fa.pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1829&sid=1...

Abstract

هدف: افت تحصيلی زود هنگام و پيامدهای رفتاری- اجتماعی ناشی از آن يکی از مشکلات مهم دانش‏آموزان،به‏ ويژه در مقطع راهنمايی است. در اين بررسی عوامل روانی- اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصيلی دانش‏آموزان‏ شاهد در مقطع راهنمايی استان همدان شد. روش: 889 نفر دانش‏آموز شاهد و نيز 151 دانش‏آموز غير شاهد مدارس شاهد با استفاده از روش پيمايشی و با به کارگيری مقياس سنجش عزت نفس کوپر اسميت، پرسشنامه محقق ساخته‏ سنجش نگرش به عوامل آموزشی و مقياس سنجش افسردگی کودکان (CDS) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‏های پژوهش به‏ کمک تحليل رگرسيون چند متغيری، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.يافته‏ها: نشان دادند که از ميان متغيرهای مرتبط با فرضيه‏های پژوهش، عواملی چون بعد خانوار، ميزان عزت نفس و افسردگی دانش‏آموزان، ميزان رضايتمندی از مادر و طول‏ مدت غيبت پدر مي‏توانند تغييرات واريانس نمرات معدل تحصيلی دانش‏آموزان را تبيين نمايند.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 01 Feb 2015 08:31
Last Modified: 01 Feb 2015 08:31
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2828

Actions (login required)

View Item View Item