بررسی ارتباط ميان توانايی کلامی و توانايی رياضی

عباسی, انسيه and قاسم زاده, حبيب ا. . . and عشايری, حسن (2000) بررسی ارتباط ميان توانايی کلامی و توانايی رياضی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 5 (4). pp. 43-51. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v5n4p43-fa.pdf

Download (4MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1788&sid=1...

Abstract

هدف: اين پژوهش با هدف بررسی ارتباط ميان توانايی کلامی و توانايی رياضی انجام شده است. روش: جامعه‏ پژوهش را کودکان 5 و 6 ساله مهدکودکهای منطقه شرق بهزيستی استان تهران تشکيل داده‏اند. از ميان کودکان جامعه مورد بررسی، پس از انجام آزمون هوش بر روی 218 کودک، 120 نفر به روش نمونه‏گيری در دسترس انتخاب شدند. اين افراد دارای بهره هوشی 110-90 بوده‏اند. ابزار پژوهش را يک آزمون رياضی و آزمون طبقه‏بندی کلامی تشکيل داده‏اند. داده‏هاي‏ پژوهش به کمک روشهای آمار توصيفی و ضريب همبستگی تحليل و ارائه گرديد. يافته‏ها: يافته‏های اين پژوهش نشان داد ميان توانايی کلامی و توانايی رياضی، ارتباط مستقيم و معني‏داری وجود دارد. همچنين اين پژوهش در بررسی تفاوت ميان‏ ميانگين نمرات آزمون کلامی و آزمون رياضی دختران و ميانگين نمرات آزمون کلامی و آزمون رياضی پسران، اين تفاوت را معني‏دار نشان نداد. افزون بر اين، تفاوت ميان ميانگين توانايی کلامی و رياضی 5 ساله‏ها و 6 ساله‏ها،معني‏دار نبود. در توانايی طبقه‏بندی کلامی نيز، گرچه کودکان در همه موارد از انتزاع مقوله‏ای استفاده نمي‏کنند، ولی مواردی از اين جداسازی، در آنان ديده مي‏شود.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 01 Feb 2015 08:32
Last Modified: 01 Feb 2015 08:32
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2834

Actions (login required)

View Item View Item