گزارش يک مورد آگرانولوسيتوز بدنبال مصرف کلوزاپين

طوفانی, حميد and بهدانی, فاطمه (2000) گزارش يک مورد آگرانولوسيتوز بدنبال مصرف کلوزاپين. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 5 (3). pp. 18-22. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v5n3p18-fa.pdf

Download (1MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1763&sid=1...

Abstract

مقدمه:کلوزاپين نخستين داروی ضد پسيکوز مؤثر با کمترين عوارض خارج هرمی است، که در مقايسه با نورولپتيکهای استاندارد آگرانولوسيتوز بيشتری ايجاد مي‏کند. 2-1% بيمارانی که کلوزاپين دريافت مي‏کنند دچار گرانولوسيتوپنی يا آگرانولوسيتوز مي‏شوند. آگرانولوسيتوز ناشی از کلوزاپين يک اختلال بالقوه کشنده است که به توجه‏ بالينی فوری نياز دارد. روش: اين نوشتار گزارش يک مورد اگرانولوسيتوز بدنبال مصرف کلوزاپين در يک بيمار زن 52 ساله‏ مبتلا به اسکيزوفرنيای مزمن است. نتيجه: با توجه به نادر بودن آگرانولوسيتوز در پی کاربرد کلوزاپين و کم بودن عوارض‏ جانبی به اين دارو در بيماران پسيکوتيک، به نظر مي‏رسد کلوزاپين با کنترل منظم شمارش گلبولهای خون يک داروی مؤثر در درمان اسکيزوفرنيای مقاوم به درمان، بيماران مبتلا به تارديوديسکيزيا و بيماران با عوارض خارج هرمی شديد باشد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 01 Feb 2015 11:03
Last Modified: 01 Feb 2015 11:03
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2842

Actions (login required)

View Item View Item