بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی،دارو درمانی و ترکيب اين‏ دو روش درمانی در زنان مبتلا به افسردگی اساسی

داداش زاده, حسين and بوالهری, جعفر and بيان زاده, سيد اکبر and ارفعی, افسر (2000) بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی،دارو درمانی و ترکيب اين‏ دو روش درمانی در زنان مبتلا به افسردگی اساسی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 5 (3). pp. 37-47. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v5n3p37-fa.pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1766&sid=1...

Abstract

هدف: اين پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی و ترکيب آن با دارو درمانی در درمان زنان مبتلا به افسردگی اساسی انجام شده است. روش: نمونه مورد بررسی 21 زن مبتلا به افسردگی اساسی بودند که‏ به سه گروه دارو درمانی، آموزش مهارتهای اجتماعی، و درمان ترکيبی بطور تصادفی اختصاص داده شدند. به منظور کنترل‏ متغيرهايی همچون سن، ميزان تحصيلات، مدت ابتلا به بيماری، شدت افسردگی و ميزان سازگاری، گروههای آزمايشی با استفاده از تحليل واريانس با يکديگر مقايسه شدند. نخست نمرات پيش آزمون هر يک از آزمودنيها در پرسشنامه افسردگي‏ بک، مقياس درجه‏بندی افسردگی هاميلتون، و مقياس سازگاری اجتماعی بدست آمد و سپس روشهای درمانی به مدت‏ 5/2 تا 3 ماه (12 تا 15جلسه) در مورد آنها به کار برده شد. در پايان دوره درمان، دوباره تمامی بيماران با همان ابزارهاي‏ ياد شده مورد بررسی قرار گرفتند و نمرات پس آزمون با نمرات پيش آزمون مقايسه و تحليل شدند. يافته‏ها: يافته‏ها نشان‏ داد که روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی بطور معني‏داری افزايش ميزان سازگاری در بيماران را به دنبال داشته است‏ (01/0> p ). همچنين آزمودنيهای گروه در مان ترکيبی در مقايسه با گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی، بطور معني‏داری به بهبودی بيشتری دست يافتند (05/0> p ). از نظر کاهش نشانه‏های افسردگی، ميان گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی تفاوت معني‏داری ديده نشد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 04 Feb 2015 05:45
Last Modified: 04 Feb 2015 05:45
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2848

Actions (login required)

View Item View Item