رفتارهای مقابله‏ای والدين: بررسی روشهای درمان دارويی و آموزشي‏ در شب ادراری کودکان

سعيد الذاکرين, منصوره and شفيعی, فروغ and حيدرنيا, عليرضا and کاظم نژاد, انوشيروان (2000) رفتارهای مقابله‏ای والدين: بررسی روشهای درمان دارويی و آموزشي‏ در شب ادراری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 5 (3). pp. 47-53. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v5n3p47-fa.pdf

Download (2MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1767&sid=1...

Abstract

هدف: مراد از انجام اين پژوهش بررسی تأثير تغيير رفتارهای مقابله‏ای پدران و مادران کودکان مبتلا به شب ادراری در رفتار کودکان در زمينه خشک نگهداشتن بستر بوده است. روش: اين پژوهش يک بررسی آزمايشی است که در سال 1378 در دبستانهاي‏ منطقه 11 و 12 شهر تهران انجام گرفته است. نمونه‏های مورد نظر با توجه به معيار تشخيصی DSM-IV انتخاب و سپس به‏ تصادف در سه گروه آموزشی، دارويی و توأم جای داده شدند. اطلاعات اوليه والدين بر اساس«الگوی باورهای بهداشتي» استخراج و ابعاد رفتاری آنان در دو بعد عمومی و اختصاصی پس از ارائه آموزش و مشاوره مورد ارزيابی قرار گرفت. يافته‏ها: رفتارهای والدين با کودکان با اختلاف ميانگين 37/4 در گروه توأم، 83/2 در گروه آموزشی و 83/3 در گروه دارو درمانی تفاوت معني‏داری نشان داده است. در رفتارهای مقابله‏ای کودکان نسبت به پيش و پس از مداخله در سه گروه مورد نظر تفاوت معني‏داری ديده نشد. همچنين ميان رفتارهای والدين با کودکان پيش از خوابيدن، در گروه توأم و آموزشي‏ تفاوت معني‏دار در ميانگين مشاهده شده اما در گروه دارو درمانی تفاوت معني‏دار ديده نشده است و ميان رفتارهاي‏ والدين پس از خيس کردن تنها در گروهی که دارو به کار برده شده تفاوت معني‏داری مشاهده گرديده است. نتيجه: اين‏ بررسی نشان داد که همراه کردن دارو درمانی با روشهای آموزشی کارآيی بيشتری در درمان شب ادراری کودکان داشته است.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 04 Feb 2015 05:45
Last Modified: 04 Feb 2015 05:45
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2849

Actions (login required)

View Item View Item