بررسی نگرش دانشجويان مجرد رشته پزشکي‏ دانشگاه علوم پزشکی ايران در مورد ازدواج

بوالهری, جعفر and احسان منش, مجتبی and کريمی کيسمی, عيسی (1999) بررسی نگرش دانشجويان مجرد رشته پزشکي‏ دانشگاه علوم پزشکی ايران در مورد ازدواج. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 5 (1,2). pp. 109-120. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v5n1p109-fa.pdf

Download (4MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1782&sid=1...

Abstract

از آنجا که نگرش افراد به ويژه جوانان نسبت به ازدواج، تشکيل خانواده ومشکلات و موانع آن نقش به سزايی در گرايش‏ آنها نسبت به ازدواج دارد، بررسی نگرش جوانان به ويژه قشر دانشجو نسبت به ازدواج و تشکيل خانواده دارای اهميت تلقي‏ مي‏شود. در پژوهش حاضر نگرش 521 تن از دانشجويان مجرد رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي‏ درمانی ايران در مورد ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است. اين افراد از مقاطع مختلف تحصيلی به شيوه نمونه‏گيری طبقه‏اي‏ و تصادفی ساده انتخاب شده‏اند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش را يک پرسشنامه نگرشی تشکيل داده است که پايايی آن‏ از طريق آزمون- آزمون مجدد اندازه‏گيری و اعتبار صوری آن نيز بررسی شد. برای تجزيه و تحليل داده‏ها از روشهای آمار توصيفی و آزمون تحليل واريانس، آزمون t و آزمون شفه استفاده شده است. نتايج پژوهش اصلی نشان داد که نگرش‏ دانشجويان در مجموع مثبت و در متغيرهای سن، وضعيت اقتصادی- اجتماعی، محل سکونت، مقاطع تحصيلی و اقدام به‏ انتخاب همسر تفاوت معني‏داری دارد. يافته‏ها نشان داد که گروه سنی 30-26 سال، گروه کم درآمد، گروه کارورز، دانشجويان شهرستانی و گروهی که برای انتخاب همسر اقدام کرده بودند، نگرش مثبت‏تری نسبت به ساير گروهها نشان‏ داده‏اند. در ضمن يافته‏های پژوهش گويای آن است که ايجاد حمايتهای خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و رفع موانع دست‏ و پاگير نقش مؤثری در گرايش جوانان نسبت به ازدواج دارد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 04 Feb 2015 09:56
Last Modified: 04 Feb 2015 09:56
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2864

Actions (login required)

View Item View Item